Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY W TERENIE
( ZESPÓŁ PARKOWO-PAŁACOWY W GŁOGOWEJ)
TEMAT:
Wykorzystanie wiedzy przyrodniczej z zakresu wiadomości z klasy piątej i szóstej do wykonywania zadań praktycznych w terenie. Różnorodność organizmów w parku.
ZADANIA:
Ćwiczenie przeliczania rzeczywistych wymiarów parku w skali,
Umiejętne wykorzystanie wiedzy z lekcji w sytuacjach praktycznych w terenie,
Umiejętne wykorzystanie wiedzy dotyczącej budowy zewnętrznej skorupiaków,
owadów i pajęczaków,
Prawidłowe dokonywanie systematyki stawonogów,
Poprawne rozpoznawanie okazów drzew,
Porównywanie warunków w parku i w lesie,
Tworzenie regulaminu właściwego zachowania się w parku.
CELE:
Uczeń potrafi obliczyć wymiary parku w różnych skalach ,
Uczeń czyta ze zrozumieniem treści zadań ,
Uczeń potrafi znaleźć w terenie różnorodnych przedstawicieli owadów, pajęczaków i stawonogów,
Uczeń sprawnie posługuje się kluczem do rozpoznawania stawonogów,
Uczeń prawidłowo dokonuje rozpoznawania gatunków drzew,
Uczeń potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z lekcji do wykonywania zadań praktycznych,
Uczeń potrafi ułożyć regulamin właściwego zachowania się w parku.
FORMY PRACY: grupowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Część ogólna:
Krótkie przedstawienie miejsca pobytu,
Podział klasy na grupy przedmiotowo-zadaniowe
Część przedmiotowa (przyroda)
Zapoznanie z treściami przyrodniczymi ( przeczytanie i omówienie zadań ),
Odniesienie sytuacji zadaniowej do miejsca (rozpatrzenie się w terenie i wybranie miejsca do zbierania danych do zadań),
Szukanie i rozpoznawanie żywych okazów stawonogów,
Rozwiązywanie zadań na podstawie danych zawartych w tekście z wykorzystaniem żywych okazów,
Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań ,
Ocena pracy uczniów
KARTA PRACY:
Tekst do zadań:
Właściciele parku postanowili wydać folder reklamowy zespołu parkowo-pałacowego, gdyż zamierzają z części parku zrobić hotel dla miłośników przyrody. W folderze tym chcą umieścić plan parku, aby wskazać najciekawsze miejsca. Planują też zachęcić osoby do odwiedzania tego uroczego miejsca. W tym celu chcą w folderze opisać bogactwo świata roślin i zwierząt. Pomóżmy im rozpoznać rosnące tu drzewa oraz żyjące małe organizmy zwierzęce - stawonogi. Na koniec spróbujcie zachęcić turystów do odwiedzenia tego uroczego miejsca.
Zadanie 1
Park ma kształt prostokąta, a jego rzeczywiste wymiary to: 1200m x 1800m. Jakie wymiary będzie miał park w skali:
a)1:500
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b)1:2000
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
c)1:10000
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Odp……………………………………………………………………………………….…………………………………………
Zadanie 2
W jakiej skali musi być wykonany plan parku, aby mógł się zmieścić w folderze, który będzie wykonany w formacie A4? Wskaż właściwą odpowiedź.
Odp……………………………………………………………………………………………………….…………………………
Zadanie 3
Jakie piętra roślinności można wyróżnić w tym parku?
Odp……………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Zadanie 4
Rozpoznajcie i wypiszcie 5 gatunków drzew rosnących w parku.
a)………………………………………………………………………
b)………………………………………………………………………
c)………………………………………………………………………
d)……………………………………………………………………..
e)……………………………………………………………………..
Zadanie 5
Ułóżcie i zapiszcie regulamin właściwego zachowania się w parku.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........
Zadanie 6
Znajdźcie 5 okazów małych organizmów, umieśćcie je w pojemniczkach ze szkłem powiększającym. Na podstawie budowy ...