Dodaj publikację
Autor
Edyta Komorowska
Data publikacji
2015-04-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć terenowych z przyrody.
 Pobierz (docx, 18,7 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY W TERENIE

( ZESPÓŁ PARKOWO-PAŁACOWY W GŁOGOWEJ)

TEMAT:

Wykorzystanie wiedzy przyrodniczej z zakresu wiadomości z klasy piątej i szóstej do wykonywania zadań praktycznych w terenie. Różnorodność organizmów w parku.

ZADANIA:

Ćwiczenie przeliczania rzeczywistych wymiarów parku w skali,

Umiejętne wykorzystanie wiedzy z lekcji w sytuacjach praktycznych w terenie,

Umiejętne wykorzystanie wiedzy dotyczącej budowy zewnętrznej skorupiaków,

owadów i pajęczaków,

Prawidłowe dokonywanie systematyki stawonogów,

Poprawne rozpoznawanie okazów drzew,

Porównywanie warunków w parku i w lesie,

Tworzenie regulaminu właściwego zachowania się w parku.

CELE:

Uczeń potrafi obliczyć wymiary parku w różnych skalach ,

Uczeń czyta ze zrozumieniem treści zadań ,

Uczeń potrafi znaleźć w terenie różnorodnych przedstawicieli owadów, pajęczaków i stawonogów,

Uczeń sprawnie posługuje się kluczem do rozpoznawania stawonogów,

Uczeń prawidłowo dokonuje rozpoznawania gatunków drzew,

Uczeń potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z lekcji do wykonywania zadań praktycznych,

Uczeń potrafi ułożyć regulamin właściwego zachowania się w parku.

FORMY PRACY: grupowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część ogólna:

Krótkie przedstawienie miejsca pobytu,

Podział klasy na grupy przedmiotowo-zadaniowe

Część przedmiotowa (przyroda)

Zapoznanie z treściami przyrodniczymi ( przeczytanie i omówienie zadań ),

Odniesienie sytuacji zadaniowej do miejsca (rozpatrzenie się w terenie i wybranie miejsca do zbierania danych do zadań),

Szukanie i rozpoznawanie żywych okazów stawonogów,

Rozwiązywanie zadań na podstawie danych zawartych w tekście z wykorzystaniem żywych okazów,

Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań ,

Ocena pracy uczniów

KARTA PRACY:

Tekst do zadań:

Właściciele parku postanowili wydać folder reklamowy zespołu parkowo-pałacowego, gdyż zamierzają z części parku zrobić hotel dla miłośników przyrody. W folderze tym chcą umieścić plan parku, aby wskazać najciekawsze miejsca. Planują też zachęcić osoby do odwiedzania tego uroczego miejsca. W tym celu chcą w folderze opisać bogactwo świata roślin i zwierząt. Pomóżmy im rozpoznać rosnące tu drzewa oraz żyjące małe organizmy zwierzęce - stawonogi. Na koniec spróbujcie zachęcić turystów do odwiedzenia tego uroczego miejsca.

Zadanie 1

Park ma kształt prostokąta, a jego rzeczywiste wymiary to: 1200m x 1800m. Jakie wymiary będzie miał park w skali:

a)1:500

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b)1:2000

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

c)1:10000

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Odp……………………………………………………………………………………….…………………………………………

Zadanie 2

W jakiej skali musi być wykonany plan parku, aby mógł się zmieścić w folderze, który będzie wykonany w formacie A4? Wskaż właściwą odpowiedź.

Odp……………………………………………………………………………………………………….…………………………

Zadanie 3

Jakie piętra roślinności można wyróżnić w tym parku?

Odp……………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 4

Rozpoznajcie i wypiszcie 5 gatunków drzew rosnących w parku.

a)………………………………………………………………………

b)………………………………………………………………………

c)………………………………………………………………………

d)……………………………………………………………………..

e)……………………………………………………………………..

Zadanie 5

Ułóżcie i zapiszcie regulamin właściwego zachowania się w parku.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........

Zadanie 6

Znajdźcie 5 okazów małych organizmów, umieśćcie je w pojemniczkach ze szkłem powiększającym. Na podstawie budowy ...