Dodaj publikację
Autor
Magdalena Lechwar
Data publikacji
2015-04-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
211

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykłady dostosowania wymagań edukacyjnych z chemii w gimnazjum. Uczeń upośledzony w stopniu lekkim.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


Dostosowanie wymagań edukacyjnych
z chemii
dla ucznia gimnazjum ……………………………..
- upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim.

Cele edukacyjne odnoszące się do uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
lekkim są podporządkowane ogólnym celom kształcenia, przewidzianym dla wszystkich uczniów. Dotyczą wielostronnego rozwoju uczniów i przygotowania ich do życia tak, aby w sposób najbardziej racjonalny mogli przystosować się do warunków i wymagań społecznych.
Uczniowie powinni umieć:
- uczyć się skutecznie;
- pozyskiwać i twórczo wykorzystywać informacje;
- stawiać pytania, dociekać i rozumować;
- planować własną pracę;
- działać samodzielnie;
- współdziałać z innymi.
Cele terapeutyczne:
- rozwijanie procesów poznawczych;
- wzmacnianie pozytywnego kontaktu emocjonalnego;
- eliminowanie zachowań niepożądanych;
- usprawnianie zaburzonych funkcji i kompensowanie braków.

Ze względu na indywidualne potrzeby ucznia, nauczyciel na zajęciach stosuje:
• formułowanie krótkich i prostych poleceń, objaśnianie dłuższych,
• wydłużanie czasu na wykonywanie zadania w pracy pisemnej,
• unikanie trudnych, często abstrakcyjnych pojęć,
• branie pod uwagę wolniejszego tempa pracy,
• motywowanie do nauki poprzez ocenianie wkładu pracy,
• możliwość dłuższego czasu do namysłu podczas odpowiedzi,
• udzielanie wskazówek, dodatkowych objaśnień,
• odpytywanie z małych partii materiału,
• stosowanie pozytywnych wzmocnień,
• wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez pochwałę, pozytywną ocenę,
• rozwijanie samodzielności w wykonywaniu zadań,
• udzielanie dodatkowej pomocy i aprobaty,
• wdrażanie systematycznego wysiłku intelektualnego,
• wprowadzenie regularności w ocenie zeszytu i zadań domowych,
• naprowadzanie na właściwy tok myślenia,
• wzmacnianie wiary we własne możliwości poprzez koncentrowanie się na postępach ucznia,
• stwarzanie sytuacji pozwalających uczniowi na doświadczenie sukcesu,
• zwrócenie szczególnej uwagi ucznia podczas pokazu doświadczeń chemicznych,
• nauczyciel (w miarę możliwości i potrzeb ucznia) stosuje ułatwienia typu:
wykonaj według wzoru, uzupełnij fragment, odszukaj błąd itp,
• dostosowanie dotyczy w szczególności skupienia się na najistotniejszych treściach, ważnych z punktu widzenia umiejętności praktycznych,
• indywidualizacja metod pracy na lekcji