Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AKADEMIA POMORSKA W SŁUPSKU
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH
Mariola Czapiewska
nr albumu P 976
Rola literatury dziecięcej w rozwoju postaw społeczno – moralnych dzieci w wieku przedszkolnym
Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem dr Apolonii Suchory – Olech w Instytucie Pedagogiki i Pracy Socjalnej
SŁUPSK 2014
Wstęp Jednym z najważniejszych zadań współczesnego świata jest wychowanie moralne dzieci i młodzieży. Dzięki niemu można oczekiwać korzystnych przeobrażeń w ich rozwoju moralnym a zwłaszcza doskonaleniu kontaktów międzyludzkich, opartych na miłości i wzajemnym poszanowaniu godności osobistej. Dla przezwyciężenia szerzącego się „zła”, wielkiego znaczenia nabiera wychowanie moralne, którego głównym celem jest ukształtowanie człowieka o niezachwianym kręgosłupie moralnym, czyli hołdującym wartościom, normom utożsamianym z moralnością.
W świetle współczesnych badań coraz częściej docenia się rolę różnych czynników, działających już w najwcześniejszym okresie życia. Są to między innymi utwory literackie, w których problem wartości pojawia się ciągle na nowo. Rozdział pierwszy jest poświęcony zagadnieniom związanym z literaturą. Opisuję, czym jest literatura dziecięca, jakie są jej funkcje oraz krótko przedstawiam jej historię, a także zgłębiam istotę czytania dzieciom i sposoby wykorzystania książek w przedszkolu. Drugi rozdział jest poświęcony pojęciu rozwoju w literaturze przedmiotu. Wyjaśniam, czym jest rozwój, szczegółowo zajmuję się rozwojem społeczno – moralnym, a także rolą przedszkola w kształtowaniu postaw.
Najpowszechniej przyjętym spojrzeniem na literaturę jest spojrzenie praktyka, wychowawcy, rodzica czy nauczyciela. To spojrzenie traktuje literaturę dla dzieci jako nośnik wartości, jako instrument oddziaływania na proces socjalizacji dziecka i stymulowania jego rozwoju moralnego. Dlatego też podjęłam się zdania zbadania go. Teoretyczny charakter badań przeze mnie prowadzonych miał na celu określić, jaką rolę odgrywa literatura dla dzieci w rozwoju społeczno – moralnym najmłodszych. Badania te pozwoliły mi także pogłębić moją wiedzę na ten temat. Podstawowym warunkiem podejmowania wszystkich badań naukowych jest uświadomienie przez badacza problemów, które określą cel i zakres przedsięwzięć badawczych. Problemem głównym mojej pracy jest ukazanie, na ile literatura dziecięca wpływa na rozwój postaw społeczno – moralnych dzieci w wieku przedszkolnym. W podjętych przeze mnie badaniach postawiłam następujące szczegółowe problemy badawcze:
P – 1. W jakim zakresie wartości moralne zawarte w literaturze dla dzieci przyczyniają się do ich uwewnętrznienia przez najmłodszych?
P – 2. Czy wiedza o funkcjonowaniu w świecie społecznym zawarta w literatu- rze dla dzieci przyczynia się do budowania ról społecznych pełnionych przez dzieci?
P – 3. Jakie metody wykorzystywania literatury dziecięcej wpływają na rozwój postaw społeczno – moralnych?
Hipoteza główna: Literatura dla dzieci istotnie wpływa na rozwijanie postaw społeczno – moralny przedszkolaków.
Hipotezy szczegółowe brzmią następująco:
H – 1. Literatura dla dzieci udziela wsparcia i wskazówek w ...