Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ
Termin uczenie się bywa używany w różnych znaczeniach. W języku potocznym o uczeniu się mówimy najczęściej, gdy myślimy o szkole, mając jednocześnie na uwadze zdobywanie wiadomości i umiejętności poza tą instytucją. Wiadomo, że człowiek uczy się przez całe swoje życie poszerzając swoje doświadczenie życiowe, pogłębiając relacje społeczne czy kwalifikacje zawodowe. Proces ten nie jest przypisany tylko człowiekowi, gdyż zwierzęta także się uczą.
W psychologii proces uczenia będziemy rozumieć jako trwające nieustannie gromadzenie doświadczeń, dzięki którym modyfikowane są dawne formy zachowania lub powstają nowe. Dochodzi tutaj do ciągłych zmian w jednostce w toku zdobywanego doświadczenia, powodując określone czynności. Badania nad uczeniem się sięgają początków psychologii, mają więc niewiele w porównaniu z innymi dyscyplinami ponad sto lat.
Jedną z ważnych postaci w historii, który zajmowała się tym procesem w XX w. był białoruski psycholog i pedagog Lew Wygotski. Stworzył społeczno-kulturową teorię poznania i nauczania, a ta stała się jednocześnie podstawą w edukacji. Założył, że procesie edukacji najważniejszy element stanowi rozwinięcie umiejętności uczenia się dziecka. To właśnie założenie stało się fundamentem powstania programu Klucz do uczenia się Galiny Dolya. Głównym celem tego projektu jest zdobycie narzędzi umożliwiających postęp, a nie konkretny cel edukacyjny. Dzięki temu programowi rozwoju poznawczego dzieci oprócz zdobywania konkretnej wiedzy i nabywania umiejętności uczą się także, jak tę wiedzę i umiejętności zdobywać. Stworzony został dla przedszkolaków i uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.
Program Galiny Dolya składa się z 12 modułów: - Matematyki sensorycznej, - Logiki, - Matematyki, - Programu literackiego, - Gier rozwijających, - Od bazgrania do pisania, - Wizualno–przestrzennego, - Kreatywnego modelowania, - Konstrukcji, - Programu badawczego, - Ruchu ekspresyjnego, - Ty - Ja – Świat.
Podstawową jednostką metodyczną programu są sesje. Przebieg każdej sesji ustalony jest w formie procedury, czyli sekwencji działań nauczyciela, zmierzających do osiągnięcia ustalonych celów i opanowania przez dzieci określonych sprawności. W przebiegu każdej sesji uwzględnia się trzy typy procesu nauczania – uczenia się:
dzielenie się z dziećmi przez nauczyciela swoim doświadczeniem,
wspólne uczestnictwo w zabawie i sytuacjach zadaniowych w trakcie sesji,
spontaniczna aktywność dziecka.
Pierwszą sesję psychologowie nazwali umiejętnością samoregulacji, gdzie dziecko uczy się umiejętności tworzenia i realizacji planów oraz niezbędnych zachowań:
- ruchu lub bezruchu ciała,
- skupienia uwagi,
- określenia zachowań,
- koordynacji wewnętrznych i zewnętrznych bodźców,
- określenia ograniczeń własnego ciała,
- panowania nad własnym zachowaniem. Druga sesja rozwija umiejętności poznawcze, czyli rozwój intelektualny i kreatywny. Program Klucz do uczenia się rozwija u dziecka wszystkie rodzaje inteligencji:
- ruchową,
- językową,
- wizualno-przestrzenną,
- muzyczną,
- intrapersonalną (refleksyjną),
- interpersonalną,
- przyrodniczą,
- matematyczno-logiczną,
- ruchową.
Podczas trzeciej sesji dziecko nabywa umiejętności komunikatywne, czyli rozumienie innych i ...