Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
1. TEMAT: Mieszkańcy lasu - dzik
DATA:
RODZAJ ZAJĘĆ: zespołowe zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 h
OSOBA PROWADZĄCA: mgr Anna Lipniacka
CELE ZAJĘĆ:
utrwalenie znajomości atrybutów wiosny (zapach, kolor, instrument muzyczny, głoska, bodziec smakowy) poprzez zajęcia „Porannego Kręgu”
utrwalenie znajomości nazw zwierząt leśnych oraz wydawanych przez nie odgłosów
poznanie wyglądu dzika, jego miejsca życia, ulubionego pokarmu
METODY PRACY:
metoda kręgu polisensorycznego wg pór roku
pokaz
opis
metoda ćwiczeń praktycznych
FORMY PRACY:
grupowa zindywidualizowana
indywidualna jednolita
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
zdjęcia dzieci, symbole pogody i pory roku, świeczka, oliwka, olejek cytrynowy, zielona chusta, bębenek, cytryna, latarka, wiatraczek, spryskiwacz z wodą, roślina w doniczce, ceramiczny ptaszek, płyty z muzyką, magnetofon, książki o zwierzętach, ilustracje, farby, karton, pędzle, klej, sylweta dzika
I. ZAJĘCIA WSTĘPNE
Powitanie uczniów.
Przyczepienie zdjęć uczniów na tablicy.
Wybór ilustracji, przedstawiających aktualną pogodę i porę roku.
II. PORANNY KRĄG
Rozpoczęcie zajęć - zapalenie świeczki.
Obejście ze świeczką kręgu dzieci, wymienienie ich imion, zwrócenie uwagi na cechy ognia. Nauczyciel przybliża i oddala świeczkę od oczu uczniów, a także zachęca do wodzenia wzrokiem za światłem poprzez wykonywanie świeczką ruchów poziomych i pionowych.
Powitanie - nauczyciel prosi każdego ucznia o podanie dłoni (polecenie słowne, gest), a następnie śpiewa piosenkę powitalną, w której wymienia imię każdego ucznia: „Witaj…, jak się masz? Wszyscy Cię witamy, wszyscy zapraszamy, bądź wśród nas.”
Masaż dłoni - nauczyciel masuje dłonie poszczególnych uczniów olejkiem, mówiąc wierszyk: „Olejek, olejek pachnący mam. Olejek, olejek krąży tu i tam. O jak przyjemnie, o jak miło w rękach…(imię ucznia) się zrobiło.” Następnie zachęca uczniów do powąchania swoich rąk – wydaje polecenie słowne, prowadzi dłonie uczniów do nosa.
Prezentacja ilustracji, przedstawiającej wiosnę. Zachęcanie uczniów do wymawiania głoski „o” lub słowa „wiosna”. Krótka rozmowa o ilustracji.
Opowiadanie o wiośnie i wiosennej pogodzie, połączone z demonstracją rekwizytów.
Zwrócenie uwagi uczniów na zieloną chustę, nawiązanie do zieleni liści i trawy, zachęcanie do zdjęcia chusty, założonej na głowę.
Demonstracja instrumentu muzycznego - nauczyciel gra na bębenku i śpiewa piosenkę: „Wiosną na bębenku gram, bam, bam, bam…” W trakcie grania na instrumencie przybliża i oddala bębenek od uszu dziecka. Następnie zachęca uczniów do samodzielnej gry na bębenku.
Wspólne zaśpiewanie piosenki pt. „Wiosno, wiosenko”. Używanie instrumentów muzycznych do akompaniowania.
Zapach wiosny – cytryna. Nauczyciel zachęca uczniów do wskazania nosa oraz powąchania olejku cytrynowego. Utrwalanie pojęcia „kwaśne”.
Zastosowanie bodźców smakowych – smakowanie soku cytrynowego przez uczniów.
Zakończenie kręgu - zgaszenie świeczki, wykonanie gestu „koniec”.
III. ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
Wysłuchanie wiersza pt.: „Leśne grajki”, oglądanie ilustracji, utrwalanie nazw ...