Dodaj publikację
Autor
Anna Lipniacka
Data publikacji
2015-05-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
73

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zespołowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
 Pobierz (docx, 16,2 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

1. TEMAT: Mieszkańcy lasu - dzik

DATA:

RODZAJ ZAJĘĆ: zespołowe zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 h

OSOBA PROWADZĄCA: mgr Anna Lipniacka

CELE ZAJĘĆ:

utrwalenie znajomości atrybutów wiosny (zapach, kolor, instrument muzyczny, głoska, bodziec smakowy) poprzez zajęcia „Porannego Kręgu”

utrwalenie znajomości nazw zwierząt leśnych oraz wydawanych przez nie odgłosów

poznanie wyglądu dzika, jego miejsca życia, ulubionego pokarmu

METODY PRACY:

metoda kręgu polisensorycznego wg pór roku

pokaz

opis

metoda ćwiczeń praktycznych

FORMY PRACY:

grupowa zindywidualizowana

indywidualna jednolita

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

zdjęcia dzieci, symbole pogody i pory roku, świeczka, oliwka, olejek cytrynowy, zielona chusta, bębenek, cytryna, latarka, wiatraczek, spryskiwacz z wodą, roślina w doniczce, ceramiczny ptaszek, płyty z muzyką, magnetofon, książki o zwierzętach, ilustracje, farby, karton, pędzle, klej, sylweta dzika

I. ZAJĘCIA WSTĘPNE

Powitanie uczniów.

Przyczepienie zdjęć uczniów na tablicy.

Wybór ilustracji, przedstawiających aktualną pogodę i porę roku.

II. PORANNY KRĄG

Rozpoczęcie zajęć - zapalenie świeczki.

Obejście ze świeczką kręgu dzieci, wymienienie ich imion, zwrócenie uwagi na cechy ognia. Nauczyciel przybliża i oddala świeczkę od oczu uczniów, a także zachęca do wodzenia wzrokiem za światłem poprzez wykonywanie świeczką ruchów poziomych i pionowych.

Powitanie - nauczyciel prosi każdego ucznia o podanie dłoni (polecenie słowne, gest), a następnie śpiewa piosenkę powitalną, w której wymienia imię każdego ucznia: „Witaj…, jak się masz? Wszyscy Cię witamy, wszyscy zapraszamy, bądź wśród nas.”

Masaż dłoni - nauczyciel masuje dłonie poszczególnych uczniów olejkiem, mówiąc wierszyk: „Olejek, olejek pachnący mam. Olejek, olejek krąży tu  i tam. O jak przyjemnie, o jak miło w rękach…(imię ucznia) się zrobiło.” Następnie zachęca uczniów do powąchania swoich rąk – wydaje polecenie słowne, prowadzi dłonie uczniów do nosa.

Prezentacja ilustracji, przedstawiającej wiosnę. Zachęcanie uczniów do wymawiania głoski „o” lub słowa „wiosna”. Krótka rozmowa o ilustracji.

Opowiadanie o wiośnie i wiosennej pogodzie, połączone z demonstracją rekwizytów.

Zwrócenie uwagi uczniów na zieloną chustę, nawiązanie do zieleni liści i trawy, zachęcanie do zdjęcia chusty, założonej na głowę.

Demonstracja instrumentu muzycznego - nauczyciel gra na bębenku i śpiewa piosenkę: „Wiosną na bębenku gram, bam, bam, bam…” W trakcie grania na instrumencie przybliża i oddala bębenek od uszu dziecka. Następnie zachęca uczniów do samodzielnej gry na bębenku.

Wspólne zaśpiewanie piosenki pt. „Wiosno, wiosenko”. Używanie instrumentów muzycznych do akompaniowania.

Zapach wiosny – cytryna. Nauczyciel zachęca uczniów do wskazania nosa oraz powąchania olejku cytrynowego. Utrwalanie pojęcia „kwaśne”.

Zastosowanie bodźców smakowych – smakowanie soku cytrynowego przez uczniów.

Zakończenie kręgu - zgaszenie świeczki, wykonanie gestu „koniec”.

III. ZAJĘCIA WŁAŚCIWE

Wysłuchanie wiersza pt.: „Leśne grajki”, oglądanie ilustracji, utrwalanie nazw ...