Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla klasy III a
Prowadząca: Ewa Wasiluk
Data: 17.04.2015 r.
Temat: Wiosenne przemiany w świecie zwierząt.
Cele:
Ogólny: Zapoznanie uczniów ze stadiami rozwojowymi motyli.
Wiadomości:
Uczeń wie:
wymienia korzyści, jakie przynoszą owady środowisku oraz ich cechy charakterystyczne,
zna stadia rozwojowe motyli,
wie, w jaki sposób zwierzęta przystosowują się do środowiska,
nazywa poszczególne grupy zwierząt,
zna pojęcie liczby parzyste – nieparzyste,
wie, co to jest równoważnik zdania i czym się różni od zdania
zna czynniki wpływające na prawidłowy rozwój człowieka
Uczeń rozumie:
wykazuje pozytywny stosunek do mikro świata owadów i rozumie, że należy chronić przyrodę,
wyjaśnia, dlaczego niektóre zwierzęta dostosowują się do środowiska,
dostrzega rolę owadów w świecie zwierząt,
wyjaśnia zjawisko przemiany gąsienicy w motyla
dostrzega różnice między poszczególnymi grupami zwierząt.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
układa zdanie z rozsypanki sylabowej,
uważnie śledzi tekst i wyciąga wnioski,
poprawnie odpowiada na pytania,
porządkuje na tablicy plansze z rozwojem motyla w odpowiedniej kolejności,
wykonuje starannie rysunek – stadia rozwoju motyla
wycina obrazki i układa je w odpowiedniej kolejności
ustala kolejność wydarzeń w opowiadaniu,
zamienia równoważnik na zdanie,
podaje ilość sylab, głosek i liter w wyrazach,
prawidłowo wykonuje obliczenia związane z porównywaniem różnicowym i ilorazowym,
analizuje dane zadania matematycznego,
redaguje notatkę tematyczną,
uzupełnia wyrazy z trudnościami ortograficznymi odpowiednimi literami.
Cel wychowawczy: Uwrażliwianie na piękno i potrzebę ochrony otaczającej przyrody. Uświadomienie uczniom, jakie czynniki mają wpływ na prawidłowy rozwój i wzrost człowieka.
Metody: - słowna: rozmowa kierowana, praca z tekstem
- oglądowa: pokaz
- aktywizujące: puzzle, burza mózgów, zabawa, elementy metody Dennisona, niedokończone zdania, Quiz, rozsypanka sylabowa,
- praktyczne działanie -ćwiczenia przedmiotowe: rysunek, wycinanka, tekst z lukami
Formy: - zbiorowa,
- indywidualna jednolita i zróżnicowana,
- grupowa
Środki aktywizujące: rozsypanka sylabowa, puzzle z ilustracją owada i jego budową, zdania charakteryzujące owady, plansze obrazujące etapy rozwoju motyli, pytania do Quizu, zeszyty ćwiczeń, czytanka.
Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjno-porządkowe. Powitanie.
Odczytanie tematu zajęć z rozsypanki sylabowej. Dzieci układają zdanie będące tematem zajęć - praca w grupach dwuosobowych.
Praca na dywanie - krótka rozmowa na temat podziału królestwa zwierząt – chętne dzieci odkrywają zasłonięte nazwy poszczególnych grup zwierząt (ssaki, ptaki, owady, ryby płazy, gady).
Przyporządkowanie odpowiednich zdań pasujących do owadów : Nauczyciel zadaje pytanie: Czym charakteryzują się owady? Dzieci wybierają ze zbioru zdań takie, które dotyczą owadów oraz układają puzzle z budową owada - praca w grupach kilkuosobowych. Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.
(Przejście na dywan jak i powrót do ławek w określony przez nauczyciela sposób np. lecąc jak motyle, skacząc jak żaby itp.)
Zapoznanie z opowiadaniem pt. A to zmartwienie s ...