Dodaj publikację
Autor
Anna Lipniacka
Data publikacji
2015-05-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zachęcam do zapoznania się z prezentowaną przeze mnie książką, dotyczącą pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.
 Pobierz (docx, 14,4 KB)

Podgląd treści

Lucyna Miosga

„Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową”

Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2005

Wszystkie artykuły zawarte w tej publikacji zostały napisane na podstawie doświadczeń pani Lucyny Miosgi – pedagoga specjalnego oraz innych specjalistów z zakresu nauczania, opieki i terapii osób niepełnosprawnych. Poświęcone są głównie kwestiom związanym z komunikacją oraz stymulacją zmysłową osób z głębokimi deficytami rozwojowymi. W książce ukazano zalety pracy z osobami niepełnosprawnymi poprzez działanie na ich zmysły, a także zaprezentowano szerokie spektrum możliwości nawiązywania kontaktu i komunikacji z osobami z głębokimi deficytami rozwojowymi.

Publikacja składa się z trzech części:

Komunikacja

komunikacja niewerbalna

mimika twarzy

kinezjetyka (odczytywanie informacji z pozycji ciała, postawy, gestów)

proksemika (przestrzenna odległość między ludźmi)

parajęzyk (głosowe, lecz niewerbalne aspekty porozumiewania się)

komunikacja intencjonalna

interakcje społeczne

sygnalizowanie

gest, krzyk do osiągnięcia celu

przykładowe gesty i ich znaczenie

symbole

komunikacja werbalna

pobudzanie do wokalizacji

wzmacnianie każdej reakcji głosowej

mobilizowanie do wydawania dźwięków na polecenie

nauka sylab, słów

Metody i techniki stymulacji zmysłowej osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową

masaż leczniczy i logopedyczny

masaż Shantali

masaż klasyczny

szczoteczkowanie

metoda uciskowa

ustno – twarzowa terapia regulacyjna wg Castillo – Moralesa

chromo terapia i luminoterapia (terapia kolorami i terapia światłem)

aromaterapia

aktywność plastyczna – przykłady ćwiczeń

zajęcia z wykorzystaniem muzyki i ruchu

stymulacja polisensoryczna

Zajęcia grupowe

Organizacja zajęć zespołowych w szkole:

diagnoza

konstruowanie indywidualnych programów

opracowanie celów dla całego zespołu

opracowanie struktury codziennych zajęć

opracowanie tygodniowego planu zajęć

Zachęcam do zapoznania się z prezentowaną publikacją ze względu na jej bogatą zawartość. Szczególnie atrakcyjny jest zbiór rysunków i ilustracji, obrazujących przykładową tablicę do komunikacji, przyrządy do masażu, wybrane znaki, gesty i ich znaczenie itp. Niezbędna pozycja dla osób, rozpoczynających pracę z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.