Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lucyna Miosga
„Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową”
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2005
Wszystkie artykuły zawarte w tej publikacji zostały napisane na podstawie doświadczeń pani Lucyny Miosgi – pedagoga specjalnego oraz innych specjalistów z zakresu nauczania, opieki i terapii osób niepełnosprawnych. Poświęcone są głównie kwestiom związanym z komunikacją oraz stymulacją zmysłową osób z głębokimi deficytami rozwojowymi. W książce ukazano zalety pracy z osobami niepełnosprawnymi poprzez działanie na ich zmysły, a także zaprezentowano szerokie spektrum możliwości nawiązywania kontaktu i komunikacji z osobami z głębokimi deficytami rozwojowymi.
Publikacja składa się z trzech części:
Komunikacja
komunikacja niewerbalna
mimika twarzy
kinezjetyka (odczytywanie informacji z pozycji ciała, postawy, gestów)
proksemika (przestrzenna odległość między ludźmi)
parajęzyk (głosowe, lecz niewerbalne aspekty porozumiewania się)
komunikacja intencjonalna
interakcje społeczne
sygnalizowanie
gest, krzyk do osiągnięcia celu
przykładowe gesty i ich znaczenie
symbole
komunikacja werbalna
pobudzanie do wokalizacji
wzmacnianie każdej reakcji głosowej
mobilizowanie do wydawania dźwięków na polecenie
nauka sylab, słów
Metody i techniki stymulacji zmysłowej osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową
masaż leczniczy i logopedyczny
masaż Shantali
masaż klasyczny
szczoteczkowanie
metoda uciskowa
ustno – twarzowa terapia regulacyjna wg Castillo – Moralesa
chromo terapia i luminoterapia (terapia kolorami i terapia światłem)
aromaterapia
aktywność plastyczna – przykłady ćwiczeń
zajęcia z wykorzystaniem muzyki i ruchu
stymulacja polisensoryczna
Zajęcia grupowe
Organizacja zajęć zespołowych w szkole:
diagnoza
konstruowanie indywidualnych programów
opracowanie celów dla całego zespołu
opracowanie struktury codziennych zajęć
opracowanie tygodniowego planu zajęć
Zachęcam do zapoznania się z prezentowaną publikacją ze względu na jej bogatą zawartość. Szczególnie atrakcyjny jest zbiór rysunków i ilustracji, obrazujących przykładową tablicę do komunikacji, przyrządy do masażu, wybrane znaki, gesty i ich znaczenie itp. Niezbędna pozycja dla osób, rozpoczynających pracę z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.