Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla klasy I a
Prowadząca: Ewa Wasiluk
Data: 11.04.2013 r.
Temat: Kwietniowa pogoda.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
wyjaśnia zjawisko zmian pór roku,
wie, kiedy rozpoczynają się kalendarzowe pory roku,
zna nazwy dni tygodnia i miesięcy,
porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej,
ustala i wybiera odpowiednie wyraz pasujący do obrazka,
poznaje nowe słownictwo,
zna i wyjaśnia przysłowia związane z kwietniem,
dostrzega rolę i znaczenie pór roku w życiu człowieka,
potrafi podzielić wyrazy na sylaby i głoski,
porządkuje liczby w kolejności rosnącej,
liczy w pamięci i na konkretach w zakresie 10,
określa zasady zdrowego odżywiania oraz rozumie jakie znaczenie w życiu człowieka pełni ruch na świeżym powietrzu i odpowiedni dobór stroju do pogody.
Metody: - słowna: rozmowa,
- oglądowa: obserwacja, pokaz
- aktywizujące: kalambury, zagadki
- praktyczne działanie -ćwiczenia przedmiotowe
Formy: - zbiorowa,
- indywidualna jednolita i zróżnicowana,
- grupowa
Środki aktywizujące: kartki z nazwami pór roku, globus, lampka, karta pracy nr 1 – plątaninka literowa, karta pracy nr 2 - ilustracje pór roku; plansza z ilustracjami symboli poszczególnych pór roku wraz z datami ich rozpoczęcia, wyrazy do ułożenia w kolejności alfabetycznej, zeszyty ćwiczeń, podręcznik, zagadki, kwiaty z działaniami matematycznymi, symbole pogody .
Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjno-porządkowe. Powitanie zabawą „Witam wszystkich którzy…”.
Plątaninka literowa – Kwietniowa pogoda - będąca tematem zajęć. Zapisanie hasła w zeszycie.
Praca na dywanie - wykonanie przez nauczyciela doświadczenia z globusem i lampką w celu wyjaśnienia uczniom zjawiska występowania pór roku.
(Przejście na dywan jak i powrót do ławek w określony przez nauczyciela sposób – po odgadnięciu zagadki przez uczniów np. skacząc jak żabka, lecąc jak bocian i klekocąc itp.)
Rozmowa kierowana na temat znaczenia pór roku w życiu człowieka i zwierząt oraz cech charakterystycznych danej pory roku na podstawie planszy:
- co dzieje się w przyrodzie w poszczególnych porach roku?
- jak zachowują się zwierzęta?
- jaki znaczenie mają pory roku dla człowieka?
Zwrócenie szczególnej uwagi na zdrowe odżywianie (korzystanie z dobrodziejstw natury – nowalijki wiosenne), ruch na świeżym powietrzu i odpowiedni strój w ciągu całego roku.
Praca indywidualna zróżnicowana – rozpoznawanie i dopasowywanie obrazków do pór roku.
Podział nazw pór roku na głoski i sylaby przez chętnych uczniów.
Praca w grupach dwuosobowych - układanka alfabetyczna.
Uczniowie układają wyrazy w kolejności alfabetycznej, następnie wspólnie przyporządkowują karty do danej pory roku.
Przerwa śródlekcyjna – ,,Gimnastyka dni tygodnia,,
Praca z podręcznikiem- odczytanie przysłowia o kwietniu oraz omówienie zdjęć przedstawiających zjawiska atmosferyczne:
- opowiedz, co widzisz na zdjęciach,
- jak rozumiesz przysłowie ,,Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata,, ?
- wyjaśnienie, od czego bierze swoją nazwę kwiecień.
Kalambury – jaka dzisiaj ...