Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan pracy koła plastyczno – technicznego
W klasach II – III
„Tęczowa kraina”
Opracowała i wdraża mgr Agnieszka Jasiakiewicz,
Nauczyciel Zespołu Szkół nr 13 w Koszalinie,
Szkoła Podstawowa nr 5.
Koszalin 2014/2015r.
Wstęp
Sztuka w wychowaniu dzieci odgrywa ogromną rolę. Daje im możliwość wyrażania własnych myśli i uczuć, prezentowania świata widzianego z ich perspektywy. Jest dla nich twórczą, dynamiczną aktywnością.
Wyrażanie się przez sztukę, obserwowanie i obcowanie z nią rozwija u dzieci szeroko pojętą ekspresję, umiejętności artystyczne, a także zdolność dążenia do zamierzonego celu. Pozwala na wyrabianie u dzieci poczucia ładu, porządku oraz estetyki, rozbudza ich ciekawość, wrażliwość oraz sprzyja w odkrywaniu własnego „ja”.
Uczestnicząc w zajęciach członek kółka wycisza nagromadzone w sobie negatywne emocje poprzez angażowanie się w swoje dzieło. To wszystko co jest nowe, interesujące, działa na zmysły dzieci, na rozwój percepcji i wyobraźni tym samym będąc źródłem radości i pozytywnych emocji.
Mam szczerą nadzieję, że program przeze mnie opracowany da dzieciom ogrom radości, możliwość spędzenia wolnego czasu w sposób kreatywny, a także rozbudzi w nich ciekawość do poznawania świata i wyrażania go za pomocą nowopoznanych technik.
Organizacja zajęć
Zajęcia koła plastyczno – technicznego odbywają się raz w tygodniu w wymiarze czasu dwóch godzin lekcyjnych, w sali kształcenia zintegrowanego. W czasie zajęć brane są pod uwagę indywidualne zainteresowania uczniów, którzy mogą wpływać na dobór realizowanych tematów.
Cel główny: rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne i techniczne.
Cele szczegółowe:
rozwijanie u dzieci zainteresowań oraz uzdolnień artystycznych,
zdobywanie umiejętności w posługiwaniu się różnymi technikami plastycznymi,
uczenie się prawidłowego sposobu łączenia różnych technik plastycznych,
rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
nabywanie umiejętności pracy w zespole,
podnoszenia własnej wartości a także dostrzeganie jej w innych osobach,
rozwijanie sprawności manualnej dzieci
rozwijanie ich wrażliwości estetycznej.
Przewidywane umiejętności dzieci:
poznania różnych technik plastycznych
wyrobienia nawyku dbałości o estetykę wykonanych prac
poznania podstawowych reguł i zasad obowiązujących podczas wykonania prac plastycznych
rozwijania wyobraźni i logicznego myślenia
doskonalenia umiejętności manualnych i percepcyjnych
poznania różnych materiałów plastycznych
przenoszenia zdobytej wiedzy i umiejętności na inne dziedziny nauki i życia codziennegorozwijania zainteresowań uczniów
urozmaicenia zajęć
aktywizacji i integracji uczniów
Sposoby osiągania celów:
rytmiczności – 1 raz w tygodniu
unikania monotonności – wprowadzenie nowych, ciekawych, oryginalnych zadań i technik plastycznych;
racjonalnego planowania – zaplanowanie zajęć tak by nie przemęczyć dzieci, zapewnić im swobodę wypowiedzi i własnych przemyśleń;
odpowiedniej atmosfery – sprzyjanie pracy twórczej, zaspakajanie potrzeb bezpieczeństwa, akceptacji i uznania.
Metody realizacji:
działania praktycznego,
doświadczeń i eksperymentowania (np. mieszanie barw),
pokazu i obserwacji.
Formy ...