Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rozwój dziecka z wadą słuchu
W rozwoju dziecka ogromną rolę odgrywa słuch, który wraz z innymi zmysłami umożliwia poznawanie otaczającego świata, nabywanie nowych doświadczeń, orientowanie się w sytuacji. Odbiór słuchowy mowy jest zasadniczym czynnikiem wpływającym na kształtowanie się systemu porozumiewania słownego, czyli mowy u dziecka. Prawidłowe słyszenie mowy ludzkiej i innych odgłosów ma bardzo duże znaczenie, które wpływa na poczucie bezpieczeństwa i kształtowanie się kontaktów emocjonalnych, na początku z najbliższą rodziną a następnie z szerszym otoczeniem. Ma to również duże znaczenie dla poziomu osiągnięć szkolnych dziecka, gdyż niedosłuch ogranicza (w różnym stopniu) percepcję informacji przekazywanych przez nauczyciela oraz inne osoby uczestniczące w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Dziecko z uszkodzonym słuchem, czy to w stopniu znacznym, czy też z całkowitą głuchotą, jest pozbawione jednego z elementów tworzących komunikat. Tym elementem są dźwięki mowy – słowa, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. Dziecko opanowuje mowę poprzez kontakt z innymi ludźmi. Początkowo objawia się to poprzez naśladowanie usłyszanych dźwięków otoczenia, a następnie pojawianie się wyrazów oraz powtarzanie ich. Posiadając określony ich zasób, dziecko tworzy pojęcia. Wzbogacając zasób słownictwa, wzbogaca proces myślenia i związane z nim zjawiska abstrahowania i uogólniania. Dziecko zaczyna myśleć na poziomie rozumowania słowno-logicznego. Ograniczenia w odbiorze dźwięków otoczenia oraz dźwięków mowy wpływają niekorzystnie na rozwój słownictwa dziecka z wadą słuchu. Ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój mowy jest stopień ubytku słuchu. Międzynarodowe Biuro Audiofonologii klasyfikuje stopnie ubytku (upośledzenia) słuchu następująco:
stopień ubytku słuchu
próg słyszalności
normalny słuch
20 dB
lekkie upośledzenie słuchu
21 a 40dB
średnie upośledzenie słuchu
41 a 70 dB
poważne upośledzenie słuchu
71 a 90 dB
głębokie upośledzenie słuchu
91 dB i wyższy.
Rozwój psychomotoryczny dziecka z uszkodzonym narządem słuchu nie jest taki sam jak dzieci zdrowych. Dotyczy to szczególnie rozwoju myślenia i mowy. We wczesnym dzieciństwie powstają odchylenia tylko w rozwoju mowy i komunikacji językowej, co jest spowodowane brakiem możliwości odróżniania dźwięków mowy. W późniejszym okresie zaś, trudności w przyswajaniu mowy i języka oraz zaburzona komunikacja językowa powodują trudności w uczeniu się. Rozwój funkcji poznawczych każdego dziecka jest uwarunkowany sprawnie działającymi zmysłami. Postrzeganie świata przez dziecko z uszkodzonym słuchem opiera się głównie na wrażeniach wzrokowych, dotykowych, wibracyjnych i smakowych. Brak słuchu lub poważne jego upośledzenie ograniczają dopływ wrażeń słuchowych do świadomości dziecka. Kształtujące się spostrzeżenia są więc niepełne. Charakterystyczną cechą spostrzeżeń dzieci z wadą słuchu jest przewaga analizy nad syntezy. Dominacja analizy w procesie spostrzegania, trudności z procesami syntezy i uogólniania wynikają z opóźnień w ...