Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorski program zajęć plastycznych „Kolory tęczy”
„Chęć wyzwala, albowiem chcieć to tworzyć…”
/Nietzhe/
Jednym z wielu zadań szkoły jest stymulowanie wszelkich zdolności ucznia, dzięki czemu kształtuje on swoją osobowość i zwiększa szansę powodzenia w szkole i w życiu. Uniwersalnym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka są zajęcia plastyczne. Plastyka w wychowaniu dzieci odgrywa ogromną rolę. Umożliwia ujawnienie własnych myśli, uczuć, emocji (również tych negatywnych) oraz obrazu świata zewnętrznego widzianego z perspektywy dzieci. Jest dla nich twórczym, dynamicznym działaniem wymagającym kreatywności. Kontakt ze sztuką zarówno z pozycji odbiorcy jak i twórcy rozwija u dzieci ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do osiągania celów, wyrabia też poczucie ładu, porządku, estetyki, rozbudza zaciekawieni i wrażliwość, wymusza aktywne zaangażowanie się w swoje dzieło. Wszystko, co jest dla dziecka nowe i ciekawe, oddziałuje na jego zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia.
Program „Kolory tęczy” powstał w wyniku moich osobistych zainteresowań, a także troski o dziecko i wszechstronny rozwój jego zdolności i potencjału. Chcąc zapewnić swoim wychowankom jak najlepsze warunki tego rozwoju opracowałam i wdrożyłam program zajęć plastycznych, przeznaczony dla pierwszego etapu kształcenia, który pozwolił na utrwalenie przybliżanych treści, umożliwił poszerzenie doświadczeń związanych z nowymi technikami plastycznymi, rozwinął umiejętności współpracy w grupie i pomagania sobie nawzajem oraz wzmocnił, a w niektórych wypadkach rozbudził wiarę w siebie i własne możliwości. Został on pozytywnie zaopiniowany przez panią Celinę Borowską – doradcę metodycznego edukacji wczesnoszkolnej. Program zajęć plastycznych „Kolory Tęczy” jest zgodny z zadaniami Szkoły Podstawowej Nr 12 im. Zygmunta Glogera w Białymstoku.
Głównym celem programu było wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie:• jego wrodzonych możliwości twórczych,• poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej,• kształtowania twórczej postawy.Do celów szczegółowych należały:• rozwijanie wyobraźni przestrzennej i ekspresji twórczej,• wyrażanie własnych obserwacji i doświadczeń w formie plastycznej,• gromadzenie doświadczeń przez wykonywanie prac z zastosowaniem różnych technik,• nazywanie podstawowych materiałów plastycznych,• rozwijanie kreatywności, zdolności wyobrażania, wymyślania i produkowania czegoś nowego, oryginalnego,• rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów,• rozwijanie sprawności manualnej i percepcyjnej,• rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i przyborami,• zwracanie uwagi na utrzymanie porządku w miejscu pracy,• czerpanie radości z własnej twórczości,• kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie.
Program realizowałam w roku szkolnym 2011/12 z 20 – osobową grupą dzieci z kl..II E, 45- minutowe spotkania odbywały się raz w tygodniu. Udział w zajęciach był dobrowolny i ogólnie dostępny. Wzięły w nich udział dzieci nie tylko szczególnie uzdolnione, ale ...