Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA UCZNIA POSIADAJĄCEGO ORZECZENIE
O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO.
1. Charakterystyka programu.
Program został opracowany w oparciu o treści opisane w programie nauczania dla klasy IV
i podstawie programowej. Przeznaczony jest do indywidualnej pracy z uczniem i dostosowany
do możliwości psychofizycznych ucznia. Program realizowany będzie w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo przez I semestr i zakłada rozwijanie wszystkich sprawności językowych, a więc czytanie, pisanie, mówienie i rozumienie ze słuchu. Istotnym założeniem programu jest stopniowe rozwijanie zasobu słownikowego, natomiast najmniej uwagi poświęca się gramatyce. Ćwiczenia powinny być różnorodne i urozmaicone, atmosfera życzliwa i przyjazna dziecku.
Daniel jest uczniem klasy IV posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
z uwagi na prawostronny niedosłuch. Do deficytów Daniela można zaliczyć nisko funkcjonującą pamięć werbalną, pamięć i uwagę słuchową, znacznie obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową, sprawności słowno-pojęciowe będące wynikiem niedosłuchu i opóźnionego rozwoju mowy. Mocnymi stronami Daniela są myślenie i rozumowanie logiczne na treściach percepcyjnych
i manipulacyjnych, wyobraźnia przestrzenna, rozumowanie przyczynowo-skutkowe, sprawność analizy, syntezy i organizacji wzrokowej materiału percepcyjnego.
Trudności jakich Daniel doświadcza podczas zajęć języka angielskiego:
– trudności z prawidłową wymową
– trudności w zapamiętywaniu i odtwarzaniu słówek, zdań
– trudności w poprawnym czytaniu, pisaniu
– trudności w swobodnym wypowiadaniu się na określony temat, odpowiedzi na proste pytania
– problemy z gramatyką.
2. Cele programu.
– wyrównywanie szans edukacyjnych ucznia, uzupełnianie braków w wiadomościach
– i umiejętnościach,
– motywowanie do nauki języka angielskiego
– budowanie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości
– wdrażanie do samodzielnej pracy
– kompensacja deficytów
3. Treści nauczania.
|Zagadnienia leksykalne |Gramatyka |
|1. Nazwy części twarzy i ciała. |1. Zaimki osobowe. |
|2. Przymiotniki opisujące ludzi. |2. Czasownik have got /has got. |
|3. Nazwy czynności wykonywanych w wolnym czasie. |3. Czasownik can |
|4. Nazwy artykułów spożywczych. |4. Przysłówki częstotliwości w czasie Present Simple. |
|5. Nazwy zwierząt. | |
|6. Nazwy ubrań. | |
|7. Dni tygodnia. | |
|8. Odczytywanie godzin. | |
4. Metody pracy.
– metoda audiolingualna
– metoda audiowizualna
– metoda Dennisona
– metody aktywizujące
5.Formy pracy, rodzaje ćwiczeń.
a) ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową
– zagadki ruchowe „kalambury”
– rzucanie do celu
– zabawa w lustrzane odbicia
– dyktanda ruchowe np. chodzenie z zamkniętymi oczami zgodnie z poleceniami prowadzącego
– ruchy naprzemienne np. left hand – right foot
– rysowanie lub pisanie obydwoma rękami równocześnie identycznych rysunków, wyrazów
– ćwiczenie „słoń” - pisanie ręką w powietrzu leniwej ósemki lub krótkich wyrazów, trzymając głowę opartą na ramieniu
b) ćwiczenia usprawniające pamięć słuchową
– powtarzanie ciągów słów
– nauka na pamięć krótkich zdań
– rozwiązywanie zagadek słownych
– szukanie rymujących się wyrazów
c)ćwiczenia percepcji słuchowej
- powtarzanie wyrazów, krótkich zdań
– tworzenie ...