Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program własny
zajęć dydaktyczno-wychowawczych
na temat:
ABC podróży po krajach niemieckojęzycznych
Autorzy:
Anna Szopa ZS Nr 33 w Bydgoszczy
Sylwia Kamieńska ZS Nr 33 w Bydgoszczy
Bydgoszcz 2014
„Podróże mają magiczną moc uzdrawiania duszy i zdecydowanie pomagają zdystansować się do problemów dnia codziennego. (…) za każdym razem dają (…) coś nowego, zarówno w spojrzeniu na świat, jak i w ocenie ludzi. Pod kątem obserwacyjnym zupełnie zmieniają perspektywę.”Z wywiadu dla „Cogito” nr 15/09, M. Wojciechowska
Wprowadzenie
Realizacja programu pt. ABC podróży po krajach niemieckojęzycznych” ma na celu rozbudzenie zainteresowań i pasji uczniów. Służy także zainspirowaniu ich pięknem krajobrazów i bogactwem kultury oraz zachęcić do planowania własnych podróży po wybranych państwach niemieckiego obszaru językowego.
Szkoła szpitalna, w której pracujemy, jest placówką inną niż wszystkie. Wszelkie działania edukacyjno-wychowawcze należy dostosować do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia i jego możliwości intelektualnych wynikających z choroby i przebiegu hospitalizacji. Codzienna praca z uczniem chorym ma na celu współdziałanie w kompleksowej terapii i motywowanie do pokonywania pojawiających się trudności.
Idąc „z duchem czasu” pracujemy z uczniem wykorzystując nowoczesną technologię informacyjno – komunikacyjną. Dla nauczyciela XXI wieku świat Internetu nie ma już prawie żadnych tajemnic. Sprawne „poruszanie się w dżungli internetowej”, liczne szkolenia i konferencje online oraz ustawiczne kontakty z ekspertami podnoszą kompetencje zawodowe nauczyciela, co ma istotny wpływ na zwiększenie efektywności metod nauczania.
Mając na uwadze różnorodność stylów uczenia podczas realizacji założeń programu zastosowane zostaną metody pracy oparte na aktywizowaniu wszystkich kanałów percepcji.
Doświadczenie zdobyte w pracy w szkole szpitalnej wskazało na celowość wykorzystania wielu metod aktywnych, mających na celu uatrakcyjnienie zajęć oraz wyzwalających w uczniach kreatywność i postawę otwartości.
Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą korzystać z różnych materiałów edukacyjnych m.in. z filmów, prezentacji multimedialnych i gier dydaktycznych będących skutecznym sposobem przekazywania wiedzy. Poprzez wyszukiwanie i selekcję informacji zdobędą nowe doświadczenia, staną się twórczy, poszerzą swoje horyzonty i rozwiną zdolności.
Założenia organizacyjne
Opracowany program realizowany będzie w Zespole Szkół Nr 33 dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej na Oddziale Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1 i w Wojewódzkim Szpitalu Obserwacyjno – Zakaźnym w Bydgoszczy. Adresatem są uczniowie klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Wszystkie realizowane treści bloków tematycznych dostosowane będą do:
aktualnego stanu zdrowia uczniów oraz ich możliwości wysiłkowych
możliwości intelektualnych uczniów
zaleceń lekarza.
Proponowany program realizowany będzie na lekcjach języka niemieckiego oraz pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych od października 2014 roku w blokach tematycznych (w poszczególnych miesiącach uczniowie będą poznawali zagadnienia dotyczące wybranych miast i krajów niemieckojęzycznych).
Cele ogólne programu
Cel terapeutyczny:
Eliminowanie ...