Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ
przeprowadzonej 9 kwietnia 2010 r
w klasie IIa
Temat: Analiza wyników nauczania po pierwszym semestrze roku szkolnego 2009/2010
Cel lekcji
Celem tej lekcji jest zdiagnozowanie, w czym tkwi przyczyna słabych wyników nauczania w klasie IIa oraz znalezienie tzw. „złotego środka” na polepszenie tych wyników.
Wprowadzenie:
„Wykształcenie to dobro, którego nikt nie jest w stanie nas pozbawić”
Już od najmłodszych lat wpaja się dzieciom wiedzę. Jednak większość uczniów zadaje sobie pytanie: po co nam nauka (wykształcenie)? Niezależnie od poziomu edukacyjnego, gdy tylko uczeń pomyśli o szkole, od razu psuje mu się humor. Codzienny nawał prac domowych go przerasta. Rozmyśla tylko na jaki przedmiot się nauczyć, a jaki sobie podarować, bo nie wyrabia się ze wszystkim. I tak całe pięć dni w tygodniu. W weekendy też nie może do końca odpocząć (\"Macie wolne, więc możecie trochę popracować w domu\"). Z utęsknieniem czeka wakacji. I tak żyje już wiele lat. Nie rozumie, jakie korzyści wynikają z nauki, zaślepiony brakiem czasu i monotonią szkolnej codzienności.
Dorośli natomiast usilnie wmawiają wam, że to najlepszy okres waszego życia.
Powszechnie widzicie same złe strony edukacji, zwłaszcza z waszego punktu widzenia szkoła to udręka. Natomiast osoby, które zakończyły naukę z perspektywy czasu żałują, że gdy był na to czas, nie korzystali z możliwości zdobywania wiedzy. Dlaczego? Otóż większość dorosłych zgodnie wam odpowie, że dzięki wykształceniu z łatwością znajdziecie dobrą pracę, bez problemów nawiążecie nowe znajomości. Dzięki znajomości języka polskiego bez problemów napiszecie podanie o pracę. Wykształcenie otwiera wam granice państw. Ucząc się języków obcych przełamiecie barierę językową. Znając zasady matematyki, nie dacie się oszukać choćby przy wydawaniu reszty w sklepie. I tak można wyliczać przydatność kolejnych przedmiotów. Jednak nie to jest celem naszej lekcji. Dziś chcemy znaleźć złoty środek na polepszenie wyników w nauce. Postaramy się zdiagnozować, co jest przyczyną waszych niepowodzeń szkolnych.
W tym celu zestawiłam wasze zeszłoroczne semestralne wyniki w nauce z wynikami, jakie uzyskaliście w pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego.
Pierwszy slajd przedstawia średnią ocen, jaką wypracowaliście jako klasa. Wyraźnie widać, że średnia ta uległa znacznemu obniżeniu. Zastanówcie się, co mogło być tego przyczyną?
Kolejny slajd Przedstawia zestawienie uzyskanych przez was średnich w pierwszym półroczu klasy poprzedniej i pierwszym półroczu bieżącego roku szkolnego.
Zauważcie, że praktycznie z każdego przedmiotu odnotowano spadek średnich ocen. Co mogło być tego przyczyną? Może komuś z was nasuwa się na myśl powód takiego stanu rzeczy?
Na ostatnim już zestawieniu możecie zaobserwować swoje indywidualne osiągnięcia w ...