Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Broszurka logopedyczna nr 1
Przyczyny wad wymowy:
Zmiany aparatu artykulacyjnego:
- nieprawidłowa budowa języka,
- zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe
- nieprawidłowa budowa podniebienia,
- zniekształcenia zgryzu,
- anomalie zębowe
- wczesna próchnica zębów mlecznych
- przerost trzeciego migdałka ,
- polipy,
- skrzywienie przegrody nosowej,
- przerost śluzówki nosa.
Nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy, czyli:
- niska sprawność języka, warg;
- zakłócona praca mięśni napinających i przywodzących wiązadła głosowe;
- trudności koordynacji pracy wiązadeł głosowych z artykulacją nasady;
- nieprawidłowa praca zwierającego pierścienia gardłowego;
- brak pionizacji języka, tzw. infantylne połykanie (prowadzące do wsuwania języka między zęby).
Nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządów słuchu:
- zaburzenia analizy i syntezy słuchowej;
- wybiórcze upośledzenie słuchu;
- obniżenie słyszalności (niedosłuch, głuchota);
- zaburzenia słuchu fonematycznego.
Warunki niesprzyjające uczeniu się mowy (dyslalia związana z czynnikiem społecznym):
- nieprawidłowe wzorce wymowy;
- nieprawidłowa atmosfera, styl wychowania i postawy rodziców;
- brak stymulacji rozwoju mowy.
Nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny należy wykonywać codziennie.
Ćwiczenia logopedyczne zaczynamy od najprostszych stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku proszę wykorzystać naturalne okazje, aby pogimnastykować aparat mowy:
Kiedy dziecko ziewa należy je poprosić, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.
Proszę o dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, puszczanie całusków
Proszę pozwolić dziecku wylizać talerz językiem po ulubionym posiłku. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
Jeśli dziecko dostało lizaka proszę aby lizało go, unosząc czubek języka ku górze.
Proszę smarować dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub dżemem i poprosić go, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek
Podczas mycia zębów proszę zaproponować dziecku liczenie zębów językiem w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.
Proszę o zwracanie uwagi na żucie pokarmów, ma by dokładne.
Małe dzieci wymagają tego, aby ćwiczenia które mają wykonać nie były nudne, więc powinny by prowadzone w formie zabawy. Proponujemy więc dziecku naśladowanie ruchów zwierząt i przedmiotów za pomocą warg i języka np.:
naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
wysuń język jak najdalej na brodę - pokaż dyszącego wilka.
wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał - raz do góry w stroną nosa, raz do dołu w stroną brody.
wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę lub ołówek i spróbuj ja jak najdłużej utrzymać.
chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
otwórz buzię i wysuń język za dolną wargę ...