Dodaj publikację
Autor
Edyta Kwiecień-Niedziela
Data publikacji
2015-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca zawiera scenariusz warsztatów dla uczniów klas 4-6 sp i gimnazjum. Zawiera gotowe zadania, potrzebne materiały, potrzebne linki.
 Pobierz (doc, 43,5 KB)

Podgląd treści


PRAWA CZŁOWIEKA
Scenariusz warsztatów

Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne
Grupa docelowa: od klasy 4 szkoły podstawowej w górę

Gdy uczniowie wchodzą do klasy prosimy aby wybrali sobie kolor kwiatka (lub inny kształt) i napisali na nim swoje imię.
Witamy wszystkich i zapraszamy do zobaczenia prezentacji pt. „Prawa człowieka”. Można napisać maila i prześlę (edee_s.a@interia.pl)

Po prezentacji…
Wśród 4 grup praw zapisanych w Konwencji Praw Dziecka wyróżniamy 12 podstawowych. My na dzisiejszych zajęciach bliżej przyjrzymy się tylko kilku wybranym przez nas prawom.
Nasze warsztaty właściwie rozpoczęły się już przed zajęciami. Poprosiliśmy każdego z Was aby wybrał sobie kolor kwiatka i napisał na nim swoje imię. Dlaczego? Jakie to prawo?

(Prawo do tożsamości, do posiadania własnego imienia, aby ktoś nie wołał za nami „Ty w czerwonej spódnicy”) Pytanie dodatkowe:-. Czy imię lub nazwisko można zmienić? (Do 13 roku życia musi to być za zgodą rodziców, a po 13 roku życia już bez zgody.)

Zapraszam do zabawy integracyjnej, podczas której również będziemy przyglądać się któremuś z praw człowieka, praz dziecka.(W woreczku są 2 identyczne piłki, które różnią się tylko kolorem)
Uczennica XYZ podejdzie z woreczkiem do każdego z was, proszę włożyć rękę do woreczka i dotknąć czegoś co jest w środku.
Gdy każdy dotknie pytamy:
-co jest w środku?
-jak myślicie jakie to piłki?
-czym się różnią, gdy są w środku?
Wyciągnij piłeczki i zapytaj- Czy się różnią? A czy wcześniej były takie same?

Właśnie- jakie przedstawiliśmy prawo? (Prawo do odmienności- każdy ma prawo do bycia innym, ale każdy z nas ma takie same prawa, każdy ma takie same obowiązki. Proszę podajcie sobie piłeczkę i powiedzcie do siebie :Jestem taki sam , bo...
Teraz moglibyśmy tak samo podawać piłeczkę, mówiąc :Jest inny od ciebie, bo... (można to zrobić lub innym razem- w zależności od liczebności grupy)

Proszę abyście teraz utworzyli 6 grup. Każdy z was ma inny kolor kwiatka, poszukajcie takiego samego na ławce i usiądźcie przy nim. (wcześniej na kilku stolikach przykleiłam kwitka o wybranym kolorze, ale również można po prostu wskazać ławkę każdej grupie)
Każda grupa wylosuje sobie zadanie- jedno z praw, przeczytajcie w jaki sposób musicie go zaprezentować. Na pracę macie 10 minut. (patrz ZADANIA i POTRZEBNE MATERIAŁY)

Zapraszamy grupę niebieską do prezentacji. Proszę grupy aby nie mówiły nam prawa, które prezentują. Spróbujemy zgadnąć jakie to prawo.
Zapraszam czerwoną grupę.........itd.

W tym miejscu ja miałam przerwę i po przerwie było spotkanie z przedstawicielem
Rzecznika Praz Obywatelskich ...