Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Aleksandra Szwagierczak
Zespół Szkół Specjalnych
w Mazowieckim centrum Rehabilitacji
Rola komputera w życiu osób niepełnosprawnych ruchowo.
Komputeryzacja szkół specjalnych daje nowe możliwości rozwoju uczniom, a nauczycielom wspaniałe narzędzie nauczania.. Jest to sytuacja szczególnie korzystna dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zajmę się tu uczniami objętymi oddziaływaniem pedagogiki terapeutycznej czyli niesprawnymi ruchowo .
Niepełnosprawność fizyczna może współistnieć z innymi dysfunkcjami np. zaburzeniami percepcji, koncentracji uwagi, nadpobudliwością psychoruchową, zaburzeniami koordynacji ruchowej. Specjalne potrzeby uczniów niepełnosprawnych wymagają stosowania specjalnych środków. Tradycyjnym środkiem usprawniania ucznia-pacjenta jest rehabilitacja (rewalidacja), w procesie której przywracane są bądź kompensowane uszkodzone lub utracone funkcje organizmu. Rehabilitacja lecznicza jest elementem procesu leczenia i ma za cel łagodzenie skutków chorób bądź urazów lub kompensowanie tych uszkodzeń, których w procesie rehabilitacji nie da się naprawić. Celem rehabilitacji psychicznej jest rozwijanie w jednostce tych cech psychicznych, które przywracają wiarę we własne siły, budują poczucia własnej wartości, ułatwiają życie z niepełnosprawnością.
Rehabilitacja zawodowa ma za zadanie przygotowanie człowieka niepełnosprawnego do życia zawodowego, podjęcia odpowiedniej dla niego pracy.Środkiem ułatwiającym rehabilitację (rewalidację) człowieka niepełnosprawnego, na wszystkich jej płaszczyznach, jest zastosowanie nowoczesnych technologii, m.in. środka multimedialnego, jakim jest komputer wraz z oprogramowaniem, tablet, smart fon.
J. Łaszczyk (Akademia Pedagogiki Specjalnej) określając rolę jaką spełnia komputer w kształceniu specjalnym wymienia funkcje:
kompensacyjne – usprawnienie komunikacji w zaburzeniach mowy, dostęp do informacji, ułatwienie pisania i rysowania w zaburzeniach ruchowych,
korekcyjne – wady wymowy, dysleksja i dysgrafia,
usprawniające – usprawnienie ręki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji uwagi.,
wzbudzanie dynamizmu rewalidacyjnego – praca z tym atrakcyjnym urządzeniem może być źródłem satysfakcji dowartościowującej jednostkę. (J.Łaszczyk “Szkoła Specjalna”, nr 1/01).
Komputer, tablet, smartfon wraz z programem jest tylko urządzeniem, pomocą dydaktyczną. Nie zastępuje nauczyciela. Program komputerowy potrafi jedynie w skończony sposób reagować na ściśle ograniczoną liczbę sytuacji, nie posiada żadnej inwencji, wyobraźni ani możliwości pełnej oceny kontekstu pracy dziecka.
Ze względu na cechy formalne edukacyjne programy komputerowe można podzielić na:
zabawy komputerowe,
ćwiczenia,
gry,
programy użytkowe i informacyjne.
Zabawami komputerowymi są programy służące przede wszystkim wprowadzeniu do właściwego procesu edukacji, nie zaś realizujące określone cele i zadania, np.: przyzwyczajają dziecko do używania komputera.
Ćwiczenia komputerowe to programy realizujące wprost określone cele edukacyjne i terapeutyczne.
Są najbardziej zbliżone do ćwiczeń wykonywanych metodą tradycyjną, ale mają ciekawszą grafikę, dźwięk.
Gry komputerowe są programami, w których cele edukacyjne są realizowane w sposób pośredni. Zadanie postawione przed dzieckiem wynika ze scenariusza (układu) gry, ma znaczenie motywacyjne. Scenariusz gry odwraca uwagę dziecka od właściwych treści kształcenia. Gry często wykorzystują ...