Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program autorski
zajęć pozalekcyjnych przygotowujących
do egzaminu maturalnego z chemii
oraz do konkursów chemicznych
- nowa podstawa programowa
Opracowała
Anna Bułakowska
Spis treści
Wstęp
Cele kształcenia i wychowania
a/ Cele ogólne
b/ Cele szczegółowe
3. Treści edukacyjne
4. Procedury osiągania celów kształcenia i wychowania
5. Kontrola i ocena osiągnięć ucznia
6. Bibliografia
1. Wstęp
Treści programowe prezentowanego programu przeznaczone są dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej przygotowującej się do egzaminu maturalnego z chemii oraz do konkursów chemicznych.Program ten powstał z myślą o uczniu zdolnym interesującym się chemią.
Treści programu w niewielkim stopniu wykraczają poza treści podstawy programowej z chemii dla szkół ponadgimnazjalnych.
Program ten zakłada spójność celów nauczania chemii z realizacją ogólnych zadań wychowawczych szkoły.
Zamieszczona w programie tematyka zajęć oraz wykaz doświadczeń mają charakter propozycji.
Prezentowany program nauczania proponuje nauczycielowi pracę z uczniem korzystając z arkuszy egzaminacyjnych egzaminów maturalnych i z arkuszy próbnych matur z lat poprzednich, wykorzystanie podczas procesu dydaktycznego doświadczalnych metod nauczania chemii oraz różnych źródeł informacji, w tym Internetu i literatury popularnonaukowej, której celem jest rozbudzenie ciekawości i zainteresowań uczniów. Taka metoda pracy pozwala na rozwijanie umiejętności obserwowania zjawisk oraz wnioskowania na podstawie poczynionych obserwacji. Uczy formułowania hipotez, ich weryfikowania oraz krytycznego myślenia.
Nauczyciel decyduje, czy wykona proponowane tematy i doświadczenia, czy też przeprowadzi inne równoważne pod względem walorów dydaktycznych. Również nauczyciel określa czy doświadczenie przeprowadzi w formie ćwiczeń uczniowskich, czy też w formie pokazu. Jednak ze względu na to, że podstawa programowa preferuje dużą samodzielność uczniów w procesie zdobywania wiedzy, a jednocześnie wymaga od ucznia bezpiecznego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, dlatego też podczas realizacji programu proponuje się ćwiczenia uczniowskie. Nauczyciel zapewnia uczniom odpowiednie warunki podczas wykonywania ćwiczeń, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
Proponowane metody nauczania nie są narzucane nauczycielowi. Nauczyciel planując zajęcia z uczniami, pracuje taką metodą, która umożliwi realizację zaplanowanych celów, ale jednocześnie będzie dostosowana do wyposażenia pracowni chemicznej i zgodna z zainteresowaniami uczniów. Jednak preferuje się metody aktywizujące. Dzięki nim uczniowie kształtują i rozwijają umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy oraz współpracy z innymi.
Program został napisany w ten sposób, aby umożliwiał uczniowi powtórzenie niezbędnych wiadomości i umiejętności. Na każdym etapie realizacji programu położony jest nacisk na indywidualizację pracy.
Program ten został napisany zgodnie z opracowaną przez MEN Nową Podstawą Programową.
2. Cele kształcenia i wychowania
a/ cele ogólne zajęć
Do najważniejszych ogólnych celów edukacyjnych programu autorskiego należą:
a/ kształtowanie naukowego sposobu myślenia, koniecznego dla prawidłowego wnioskowania,b/ zrozumienie wszechobecności i znaczenia w naszym otoczeniu ...