Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rola gier i zabaw w procesie nauczania - uczenia się w kl. I - III
Wychowanie i kształcenie jest zadaniem niezwykle trudnym i opiera sie na analizie potrzeb i możliwości dziecka oraz dostosowaniu do niego odpowiednich metod nauczania. Ważne jest również to, żeby stworzyć sytuację, w której zaangażujemy dziecięcą wyobraźnię i skłonimy dziecko do samodzielnej pracy.
Większość procesów psychicznych dziecka związanych jest ściśle z jego aktywnością. Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym potrzebuje, aby naukę i pracę wytwórczą zastąpić zabawą. Marek Pisarski w Matematyce dla naszych dzieci (Warszawa 1992, s. 10), pisze że efektywne nauczanie wymaga aktywnego udziału dziecka.
Wielu pedagogów podkreśla ogromną rolę zabawy w prawidłowym rozwoju dziecka, a jeśli dziecko prawidłowo się rozwija to także odpowiednio odbiera informacje , które są przekazywane. S. Szuman upatrywał ścisłego związku między nauką i zabawą. Szuman twierdził:
Dziecko bawi się po to, by sie bawić i zupełnie nie zdaje sobie sprawy z tego, że przez te różne aktywności zabawowe rozwija swój umysł, rozszerza swe doświadczenia, doskonali sprawności i umiejętności swoje w zakresie psychicznym i fizycznym i że dzięki zabawom wciąż się czegoś nowego uczy, a ucząc się, rozwija się duchowo (cyt. za M. Jąder, Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2009, s. 55)
Gry i zabawy w edukacji pełnią więc istotna rolę i mają charakter wielofunkcyjny:
Motywują dzieci do działania - dziecko bawiąc się ćwiczy pewne umiejętności. Wiadomości są przyswajane na zasadzie zdobywania indywidualnego doświadczenia. Chęć wygranej stanowi motywacje do dużego wysiłku indywidualnego.
Funkcja poznawcza - ułatwiają poznanie i pogłębiają rozumienie pewnych twierdzeń oraz uczą posługiwania się nimi.
Podnoszenie poziomu efektów dydaktycznych - zwiększenie zainteresowania dzieci zajęciami.
Podniesienie samooceny dziecka - dzięki elementom losowym zabawa daje szansę na uwierzenie we własne możliwości.
Oddziaływanie w sferze wychowawczej - gry i zabawy uczą opanowania i cierpliwości, przyzwyczajają do przestrzegania dyscypliny. Uświadamiają również uczniom, że należy podporządkować się zasadom działającym w grupie, a co za tym idzie kształtują postawę koleżeńską.
Zabawy i gry będą spełniały odpowiednie funkcje w procesie dydaktyczno-wychowawczym, jeżeli zostaną odpowiednio zorganizowane. R. Domań proponuje bardzo istotne zasady dla zabaw wykorzystywanych w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym:
Zasada dobrowolności uczestnictwa w zabawie
Celem tej zasady ma być uświadomienie dziecku, że ma możliwość podjęcia decyzji czy chce uczestniczyć w zabawie. Jednocześnie powinien w taki sposób zaprezentować informacje, aby wzbudzić zainteresowanie i ciekawość dziecka, które zechce wziąć udział w zabawie.
Zasada uwzględniania wszystkich poziomów komunikowania
W działaniach prowadzonych na zajęciach należy uwzględnić komunikację werbalną i niewerbalną (gesty, mimika, ruch ciałem).
Zasada uznawania ...