Dodaj publikację
Autor
Beata Wójcik
Data publikacji
2015-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan opracowany został z myślą o przygotowaniu uczniów zdających język niemiecki na egzaminie maturalnym.
 Pobierz (doc, 99,5 KB)

Podgląd treści

Szkolny program zajęć pozalekcyjnych z języka niemieckiego dla uczniów klas maturalnych

Wykonała: Beata Wójcik
Zespół Szkół im. Władysława Szafera w Złotym Potoku.

I. Założenia programu:

Program ten został opracowany z myślą o uczniach klas IV technikum, którzy wybierają język niemiecki jako przedmiot maturalny. Program ma umożliwić uczniom poszerzanie kompetencji w czterech sprawnościach językowych (mówieniu, rozumieniu tekstu słuchanego, czytaniu
ze zrozumieniem oraz pisaniu), jak również skutecznie przygotować uczniów do egzaminu maturalnego. Program będzie realizowany przez nauczyciela języka niemieckiego na zajęciach pozalekcyjnych w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Uczniowie (adresaci programu) będą zobowiązani do prowadzenia dodatkowych zeszytów, które będą służyć do zapisywania struktur gramatycznych, słownictwa oraz własnych wypowiedzi pisemnych na dany temat. Uczniowie będą pracować z repetytorium maturalnym do podręcznika „Direkt neu”, wyd. LektorKlett, oraz będą otrzymywać od nauczyciela dodatkowe materiały ksero.
Celem programu jest kształcenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów niezbędnych do samodzielnej nauki, doskonalenie redagowania różnych form wypowiedzi pisemnej, wdrażanie do czytania ze zrozumieniem z ukierunkowaniem na wybór określonych informacji w języku niemieckim, uczenie się współpracy w grupie i wspólnego rozwiązywania problemów, uczenie się planowania własnej pracy i prezentacji jej efektów, uczenie się współodpowiedzialności za wyniki współpracy i obiektywnego oceniania w grupie.

II. Metody pracy z uczniem:

Program zakłada zastosowanie metody komunikatywnej, która jest zgodna z obowiązującymi trendami w nauce języków obcych.

Formy pracy

• Praca indywidualna
• Praca w parach
• Praca w grupach

Techniki nauczania

Dialogi, dyskusje, wypowiedź pisemna (list prywatny i formalny, pocztówka, wiadomość, zaproszenie, opis osób i rzeczy, opowiadanie), pytania i odpowiedzi, uzupełnianie luk w tekście, test wielokrotnego wyboru, metody aktywizujące (burza mózgów, drama)).

Pomoce dydaktyczne

Magnetofon, płyty z nagraniami, mapa krajów niemieckojęzycznych, słowniki, prasa niemieckojęzyczna (również dostępna w Internecie), plakaty tematyczne, tablice gramatyczne oraz słowniki tematyczne będące do dyspozycji w klasopracowni, inne pomoce naukowe (tabele, ankiety, testy) samodzielnie przygotowane przez nauczyciela.

III. Cele ogólne programu

• Pomoc w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego z języka niemieckiego
• Wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności językowych, które zapewnią dobrą komunikację w kontaktach z rodowitymi użytkownikami języka
• Rozwijanie uzdolnień, talentów i zainteresowań
• Uczenie samodzielności, samodyscypliny, systematyczności oraz poczucia odpowiedzialności za własne działania
• Rozwijanie wiedzy o kulturze krajów niemieckojęzycznych poprzez dostęp do autentycznych materiałów
• Wzbudzenie szacunku dla kultury innych narodów
• Wskazywanie nowoczesnych źródeł informacji w procesie nauczania języka obcego
• Podniesienie jakości pracy szkoły

IV. Cele szczegółowe

1. Rozumienie ze słuchu

Uczeń powinien:
• rozumieć proste wypowiedzi rodzimych użytkowników języka dotyczące sytuacji dnia codziennego (rozmowy, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) w różnych warunkach odbioru ( rozmowa telefoniczna ...