Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Temat: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej
Cele ogólne:
➢ utrwalenie wzorcowej wymowy głosek: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej,
➢ rozwijanie słuchu fonematycznego,
➢ usprawnianie motoryki i kinestezji narządów mowy.
Cele operacyjne:
Uczeń:
➢ wykona ćwiczenia motoryczne narządów mowy;
➢ wykona ćwiczenia usprawniające funkcje oddechowe i słuchowe;
➢ nauczy się prawidłowo wymawiać głoski: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej ;
➢ wzbogaci słownictwo;
➢ rozróżni dźwięki z otoczenia;
➢ wyłoni ćwiczone głoski w wyrazie;
➢ ułoży zdania poprawne pod względem gramatycznym;
➢ wykona ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i pamięci.
Cele formułowane w języku ucznia:
➢ będziesz umiał prawidłowo wymówić głoski: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej;
➢ dowiesz się w jaki sposób powinieneś kontrolować ułożenie języka w czasie wypowiadania ćwiczonych głosek;
➢ dopasujesz dźwięki do odpowiedniej ilustracji;
➢ poznasz nową zabawę, dzięki której wzbogacisz słownictwo i pobudzisz wyobraźnię;
➢ dowiesz się jak zadawać pytania, żeby wygrać w nowej grze;
➢ będziesz wiedział, kiedy i jak układać prawidłowo język podczas swoich wypowiedzi;
➢ rozwiniesz pamięć.
Nacobezu (nauczyciel):
➢ dokładne wykonywanie przez uczniów ćwiczeń motorycznych, oddechowych, fonacyjnych, słuchowych, artykulacyjnych i innych wykonywanych w trakcie zabaw;
➢ prawidłowy układ narządów mowy w czasie wypowiadania słów zawierających ćwiczone głoski;
➢ poprawność gramatyczną układanych przez dzieci zdań.
Nacobezu (uczeń):
➢ poprawność wykonywanych ćwiczeń motorycznych (precyzyjność ruchów języka i warg);
➢ nabieranie powietrza nosem, a wydmuchiwanie buzią w czasie ćwiczeń oddechowych;
➢ wyłanianie, ze swoich wypowiedzi, słów zawierających głoski: s, z, c i dz;
➢ pilnowanie języka, by nie wsuwał się miedzy zęby podczas wypowiadania głosek: s, z, c i dz;
➢ kontrolowanie układu ust i języka w lusterku podczas wypowiadania ćwiczonych głosek;
➢ prawidłowe pod względem gramatycznym formułowanie zdań.
Pytania kluczowe:
➢ Jak myślicie, czy dzieci, które wyeliminują swoją wadę wymowy będą miały więcej kolegów i koleżanek?
➢ Czy na dzisiejszych zajęciach dacie radę bezbłędnie wymówić wszystkie słowa zawierające głoski: s, z, c, dz?
Metody pracy:
• kontroli wzrokowej, słuchowej i czucia skórnego;
• słowno-percepcyjna (instrukcji i pokazu);
• ćwiczeń logopedycznych (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy);
• zabawowa (gry i zabawy logopedyczne).
Formy pracy:
• indywidualna;
• grupowa.
Pomoce dydaktyczne:
• komputer z oprogramowaniem LOGOPEDIA II:
▪ ćwiczenia narządów artykulacyjnych – program: Remont u smoka;
▪ ćwiczenia multimedialne do różnicowania dźwięków otoczenia;
▪ ćwiczenia multimedialne różnicujące głoski: s, z, c i dz w wyrazach;
▪ ćwiczenia multimedialne wymowy głosek: s, z, c i dz w zdaniach
• „Puste lotto” – gra edukacyjna do ćwiczeń oddechowych;
• opaski na głowę z obrazkami przedmiotów, zwierząt, ludzi, roślin itp.;
• ilustracje zwierząt;
• karty Memo z obrazkami, które w swojej nazwie zawierają ćwiczone głoski ...