Dodaj publikację
Autor
Beata Żujewska
Data publikacji
2015-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
74

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć logopedycznych uwzględniający wykorzystanie nowych metod ze szkolenia "Nauczyciel po pierwsze trener i doradca".
 Pobierz (doc, 53,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

Temat: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej

Cele ogólne:

➢ utrwalenie wzorcowej wymowy głosek: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej,

➢ rozwijanie słuchu fonematycznego,

➢ usprawnianie motoryki i kinestezji narządów mowy.

Cele operacyjne:

Uczeń:

➢ wykona ćwiczenia motoryczne narządów mowy;

➢ wykona ćwiczenia usprawniające funkcje oddechowe i słuchowe;

➢ nauczy się prawidłowo wymawiać głoski: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej ;

➢ wzbogaci słownictwo;

➢ rozróżni dźwięki z otoczenia;

➢ wyłoni ćwiczone głoski w wyrazie;

➢ ułoży zdania poprawne pod względem gramatycznym;

➢ wykona ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i pamięci.

Cele formułowane w języku ucznia:

➢ będziesz umiał prawidłowo wymówić głoski: s, z, c i dz w mowie kontrolowanej;

➢ dowiesz się w jaki sposób powinieneś kontrolować ułożenie języka w czasie wypowiadania ćwiczonych głosek;

➢ dopasujesz dźwięki do odpowiedniej ilustracji;

➢ poznasz nową zabawę, dzięki której wzbogacisz słownictwo i pobudzisz wyobraźnię;

➢ dowiesz się jak zadawać pytania, żeby wygrać w nowej grze;

➢ będziesz wiedział, kiedy i jak układać prawidłowo język podczas swoich wypowiedzi;

➢ rozwiniesz pamięć.

Nacobezu (nauczyciel):

➢ dokładne wykonywanie przez uczniów ćwiczeń motorycznych, oddechowych, fonacyjnych, słuchowych, artykulacyjnych i innych wykonywanych w trakcie zabaw;

➢ prawidłowy układ narządów mowy w czasie wypowiadania słów zawierających ćwiczone głoski;

➢ poprawność gramatyczną układanych przez dzieci zdań.

Nacobezu (uczeń):

➢ poprawność wykonywanych ćwiczeń motorycznych (precyzyjność ruchów języka i warg);

➢ nabieranie powietrza nosem, a wydmuchiwanie buzią w czasie ćwiczeń oddechowych;

➢ wyłanianie, ze swoich wypowiedzi, słów zawierających głoski: s, z, c i dz;

➢ pilnowanie języka, by nie wsuwał się miedzy zęby podczas wypowiadania głosek: s, z, c i dz;

➢ kontrolowanie układu ust i języka w lusterku podczas wypowiadania ćwiczonych głosek;

➢ prawidłowe pod względem gramatycznym formułowanie zdań.

Pytania kluczowe:

➢ Jak myślicie, czy dzieci, które wyeliminują swoją wadę wymowy będą miały więcej kolegów i koleżanek?

➢ Czy na dzisiejszych zajęciach dacie radę bezbłędnie wymówić wszystkie słowa zawierające głoski: s, z, c, dz?

Metody pracy:

• kontroli wzrokowej, słuchowej i czucia skórnego;

• słowno-percepcyjna (instrukcji i pokazu);

• ćwiczeń logopedycznych (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy);

• zabawowa (gry i zabawy logopedyczne).

Formy pracy:

• indywidualna;

• grupowa.

Pomoce dydaktyczne:

• komputer z oprogramowaniem LOGOPEDIA II:

▪ ćwiczenia narządów artykulacyjnych – program: Remont u smoka;

▪ ćwiczenia multimedialne do różnicowania dźwięków otoczenia;

▪ ćwiczenia multimedialne różnicujące głoski: s, z, c i dz w wyrazach;

▪ ćwiczenia multimedialne wymowy głosek: s, z, c i dz w zdaniach

• „Puste lotto” – gra edukacyjna do ćwiczeń oddechowych;

• opaski na głowę z obrazkami przedmiotów, zwierząt, ludzi, roślin itp.;

• ilustracje zwierząt;

• karty Memo z obrazkami, które w swojej nazwie zawierają ćwiczone głoski ...