Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KOMPUTERY WOKÓŁ NAS
I. Klasa V.
II. Temat: Komputery wokół nas.
III. Cel ogólny:
Zapoznanie uczniów z podstawowymi obszarami zastosowań komputerów oraz programami komputerowymi stworzonymi, by wspomagać pracę użytkowników komputerów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
wymieni podstawowe obszary zastosowań komputerów,
wyliczy poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazać na korzyści z tego wynikające,
uzasadni, że do wykonania określonych czynności na komputerze potrzebne są programy komputerowe,
nazwie i scharakteryzuje programy komputerowe stworzone, by wspomagać pracę użytkowników komputerów,
korzysta z programów multimedialnych i Internetu (w tym encyklopedii internetowych) do poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania.
Cele wychowawcze
Uczeń:
dba o sprzęt komputerowy i prawidłowo z niego korzysta,
zwraca uwagę na zachowanie prawidłowej pozycji ciała przy pracy z komputerem,
pomaga innym w razie trudności wynikających z obsługi komputera,
dba o utrzymanie porządku na dysku komputera,
stara się obiektywnie ocenić swoje umiejętności,
rozwija ciekawość poznawczą, indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
dba o kulturę języka, poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną,
systematycznie wykonuje zadania i ćwiczenia z poszanowaniem dla pracy innych,
jest dokładny i staranny w pracy,
słucha poleceń nauczyciela,
szanuje pracę innych i własną,
potrafi wykazać się dokładnością i starannością podczas wykonywanej pracy,
jest odpowiedzialny za powierzone zadania.
IV. Metody wykorzystywane na lekcji: pogadanka, dyskusja, praca w grupach – mapa mentalna, praca z komputerem.
V. Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach czteroosobowych.
VI. Środki dydaktyczne:
Stanowiska komputerowe do pracy indywidualnej.
Schemat mapy mentalnej.
Podręcznik, zeszyt.
VII. Przebieg lekcji
1. Czynności organizacyjne:
sprawdzenie listy obecności;
sprawdzenie pracy domowej.
2. Podanie tematu lekcji: Komputery wokół nas.
3. Wprowadzenie w temat. Wyjaśnienie tematu lekcji, podanie jej celu.
Na dzisiejszej lekcji zastanowimy się w jakich sferach życia znalazły zastosowanie komputery.
4. Uczniowie korzystając z komputera poszukują odpowiedzi na pytanie „Co to są programy użytkowe?”, „Dla kogo są przeznaczone poszczególne programy i jakiej dziedziny wiedzy dotyczą?” – dyskusja pomiędzy uczniami siedzącymi przy dwóch sąsiednich stanowiskach komputerowych oraz sporządzenie notatki do zeszytu.
5. Uczniowie zostają podzieleni na 4 osobowe grupy. Każda z grup ma za zadanie przygotować plakat – mapę mentalną, przedstawiającą miejsca, w których są stosowane komputery wraz z zapisem do czego one, w tym miejscu, służą.
6. Prezentacja plakatów na forum klasy – ocena prac uczniów.
7. Podsumowanie lekcji
Chętni uczniowie odpowiadają na pytania:
1. Czego się dziś nauczyłam/em?
2. Co było dla mnie łatwe?
3. Co było dla mnie trudne?
4. Czego bym się chciał/a jeszcze dowiedzieć?
VIII. Materiały dla uczestników
Schemat mapy mentalnej
IX. Praca domowa
Odpowiedz na ...