Dodaj publikację
Autor
Renata Otrembska
Data publikacji
2015-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
107

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program może być realizowany na zajęciach dodatkowych, kółku przedmiotowym.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


ZAJĘCIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

1. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze

Program zajęć dydaktyczno - wyrównawczych z języka niemieckiego dla klas I – III gimnazjum.

Ogólne założenia programu:
Program przeznaczony jest dla uczniów, którzy powinni opanować podstawowy zasób środków leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych. Trudności z jakimi borykają się uczniowie dotyczą czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów, z którymi uczniowie spotykają się na co dzień, reagowania krótszych i dłuższych form wypowiedzi pisemnej, odbioru tekstu słuchanego oraz umiejętności reagowania językowego w codziennych sytuacjach życiowych.
W proponowanym programie nauczania treści programowe, służące osiągnięciu celów związane są z treściami podstawy programowej zatwierdzonej przez MEN.

Cel główny:
Wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów poprzez:
- pomoc uczniom słabszym w przyswojeniu podstawowych wiadomości z języka niemieckiego w zakresie treści wymaganych na ocenę dopuszczającą i dostateczną;
- zachęcanie i wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy;
- stworzenie uczniom możliwości wykazania się i poznania swoich mocnych stron;
- zwiększenie motywacji do nauki poprzez osiąganie drobnych sukcesów;
- kształtowanie postawy tolerancji i szacunku dla innych kultur i narodów;
- podniesienie jakości pracy szkoły.

Cele szczegółowe:
Wyrównywanie poziomu umiejętności uczniów na poziomie podstawowym w zakresie sprawności mówienia, słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz pisania.

1. Odbiór tekstu słuchanego
Uczeń:
• określa główną myśl tekstu
• określa podstawowy kontekst sytuacyjny
• stwierdza czy tekst zawiera określone informacje
2. Odbiór tekstu czytanego
Uczeń:
• określa główną myśl tekstu
• określa główną myśl fragmentu tekstu
• stwierdza czy tekst zawiera określone informacje
• określa, dlaczego i po co koś napisał tekst
• potrafi określić kontekst sytuacyjny
3. Reagowanie językowe:
Uczeń:
• właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych
• rozpoznaje i poprawnie stosuje podstawowe struktury leksykalno – gramatycznych
4. Uczeń potrafi korzystać ze słowników, orientować się jakie błędy popełnił i samodzielnie poprawić.

TREŚCI NAUCZANIA:

Zagadnienia leksykalne:
- Mensch
- Schule
- Familie und Wohnen
- Freunde
- Essen
- Mode
- Reisen
- Landeskundliche Informationen über Deutschland

Zagadnienia gramatyczne:
- Koniugacja czasownika
- Tryb rozkazujący
- Deklinacja zaimka osobowego
- Deklinacja rzeczownika
- Liczebniki porządkowe
- Czas przeszły Perfekt
- Stopniowanie przymiotnika
- Przeczenia
- Przyimki z biernikiem i z celownikiem.

Program w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów może być modyfikowany.

Procedury osiągania celów edukacyjnych:

- Techniki aktywizujące: praca indywidualna, praca w parach i w grupach, odgrywanie dialogów,
- Metoda komunikacyjna, kładąca nacisk na porozumiewanie się w sytuacjach z życia codziennego,
- Metoda audiowizualna
- Praca z przygotowanymi przez prowadzącego pomocami dydaktycznymi.

Oczekiwane rezultaty

Zakłada się, że uczniowie powinni opanować cztery podstawowe sprawności językowe pozwalające im na skuteczne porozumiewanie się w sytuacjach życia codziennego.
Uczniowie biorący udział w zajęciach wyrównawczych lepiej radzą sobie z nauką języka niemieckiego. W związku z tym ...