Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Świdnica, 13.01.2015r.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Imię i nazwisko prowadzącego: Bożena Chryszczanowicz
Czas i miejsce: ok. 50 min, świetlica szkolna
Wiek: 6-7 lat
Temat zajęć: W krainie baśni.
Cel ogólny:
Utrwalenie wiadomości popularnych baśni dla dzieci.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Wie czym się różni bajka od baśni
Zna baśnie
Udzielić prawidłowych odpowiedzi podczas rozwiązywania zagadek
Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
Przydziela poszczególnym bohaterom baśni pasujące do nich przedmioty
Potrafi wcielić się w rolę postaci bajkowej
Metody:
Słowna: rozmowa, zagadki, wiersz, list od książeczki, fragmenty bajek
oglądowa: obrazki z postaciami, obrazki z przedmiotami
czynna: rozpoznawanie przedmiotów z baśni, elementy dramy „wcielanie się w rolę”, ćwiczenie klasyfikacyjne, ekspresja ruchowa,
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna,
grupowa.
Środki dydaktyczne:
Odtwarzacz CD, płyta CD, chusta animacyjna, krzesełka, zagadki, obrazki z przedmiotami w kopertach.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część wstępna
Podanie tematu oraz celu zajęć.
Zabawa „Wszyscy, którzy…” z chustą animacyjną. Dzieci ustawiają się w kole trzymając w dłoniach chustę animacyjną.
N: Wszyscy, którzy znają baśnie proszę, żeby zamienili się miejscami przechodząc pod chustą.
Wszyscy, którzy lubią słuchać baśni proszę, żeby zamienili się miejscami przechodząc w prawo.
Wszyscy, którzy znają różnych bohaterów baśni proszę, żeby zamienili się miejscami przechodząc w lewo.
Wszyscy, którzy lubią tworzyć własne baśnie proszę, aby usiedli na chuście.
Część właściwa
Jaka to baśń? - rozwiązywanie zagadek - w tle słychać muzykę (załącznik nr 1).
Zabawa ruchowa pt. „Kraina baśni”. Dzieci siedzą w kole na krzesełkach, nauczyciel przypisuje każdemu dziecku nazwę postaci baśniowej (Pinokio, Kopciuszek, Kot, Wilk, Calineczka). Wywołane osoby zmieniają miejsca. Na hasło „Kraina baśni” wszystkie osoby zamieniają się miejscami.
Komu zginęły te przedmioty? – ćwiczenie klasyfikacyjne. Dzieci dzielą się na zespoły. Zadanie polega na przydzieleniu poszczególnym postaciom pasujące do nich przedmioty (Załącznik nr 2).
Kwiat tulipana, orzech - Calineczka
Jajko, łabędź - Brzydkie kaczątko
Korona, wrzeciono – Śpiąca Królewna
Jabłko, krasnoludek – Śnieżka
Zegar, pantofelek – Kopciuszek
Rybka, sieć - O rybaku i złotej rybce
Domek z pienika - Jaś i Małgosia
Buty, kapelusz - Kot w butach
Drewno, gałązka - Pinokio
Koszyczek, czerwone ubranko - Czerwony Kapturek
Zabawa pantomimiczna „Podróż Jasia i Małgosi”. Dzieci wcielają się w rolę bohaterów baśni i wykonują następujące ruchy przy muzyce.
przedzieranie się przez krzaki
podnoszenie ciężkich kamieni
przeskoki przez kałuże
przechodzenie przez kłujące krzaki
przejście przez niski tunel
Część końcowa:
Podsumowanie zajęć, ocenienie aktywności dzieci.
Załącznik nr 1
Jaka to dziewczynka, co ma pracy bardzo wiele,
a na pięknym balu gubi pantofelek? („Kopciuszek”)
Wszyscy chórem je uznali za straszne brzydactwo,
więc wciąż drwiło i szydziło z niego całe ptactwo.
Biedne ...