Dodaj publikację
Autor
Ewelina Niklewicz-Dębicka
Data publikacji
2015-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem tej pracy jest zgromadzenie informacji na temat specyfiki i uwarunkowań nadpobudliwości psychoruchowej oraz ukazanie możliwości wspomagania rozwoju dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w środowisku szkolnym.
 Pobierz (docx, 123,3 KB)

Podgląd treści

MOŻLIWOŚCI WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

NADPOBUDLIWEGO PSYCHRUCHOWO

W ŚRODOWISKU SZKOLNYM

Spis treści Str.

Wstęp 4

Rozdział I. SPECYFIKA NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ 6

1.1. Pojęcie nadpobudliwości psychoruchowej 6

1.2. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej 8

1.3. Przyczyny nadpobudliwości psychoruchowej 13

1.4. Skala problemu w populacji dzieci i młodzieży 15

Rozdział II. DZIECKO NADPOBUDLIWE PSYCHORUCHOWO W ŚRODOWISKU SZKOLNYM 17

2.1. Funkcjonowanie dziecka nadpobudliwego w roli ucznia 17

2.2. Formy wspomagania uczniów nadpobudliwych psychoruchowo w środowisku szkolnym 21

2.3. Model pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo 24

PODSUMOWANIE 34

BIBLIOGRAFIA 36

ANEKSY 36

WSTĘP

W ciągu ostatnich kilku lat problem nadpobudliwości zwrócił moją uwagę jako nauczyciela. Wiele mówi się na temat tego zaburzenia, popularnie określanego jako ADHD. Temat nadpobudliwości wzbudził moje zainteresowanie, gdyż na mojej drodze pracy z dziećmi spotykam się z tym problemem i szukam różnych form pomocy i sposobów pracy z dzieckiem nadpobudliwym. Jako wychowawca i nauczyciel na co dzień pracuję z młodymi ludźmi z ADHD i ich rodzicami.

W niniejszej pracy przedstawię materiał jaki udało mi się zebrać na temat sposobów radzenia sobie z trudnościami, jakie niesie wychowanie dziecka nadpobudliwego w szkole. Kiedy dziecko sprawia kłopoty, dorośli zazwyczaj myślą, że inne dzieci nie zachowują się w ten sposób. Takie dziecko jest odbierane jako źle wychowane, niedobre i niegrzeczne, nie do zniesienia. Często zdarza się, że dorośli są nieświadomi głównych przyczyn nieodpowiedniego zachowania, a ta świadomość jest niezwykle ważna. Dzieciom nadpobudliwym należy poświęcić bardzo dużo uwagi. Należy zdać sobie sprawę, w czym tkwi problem dzieci nadpobudliwych, ponieważ bez tego nie jesteśmy w stanie im pomóc. Należy nauczyć dziecko kontrolowania swojego zachowania. Dzieci nadpobudliwe są zazwyczaj bardzo inteligentne. Problemy, które towarzyszą im w codziennym życiu martwią rodziców i wychowawców. Odbija się to na ich osobowości, ponieważ wciąż są krytykowane, karcone i źle oceniane. W efekcie budują w swej świadomości cały system reakcji obronnych, nie tworzących prawidłowego, konstruktywnego obrazu własnej osoby.

Właściwe postępowanie w przypadku pracy z dzieckiem nadpobudliwym wiąże się z systematycznym, ciągłym oddziaływaniem terapeutycznym, polegającym na połączeniu wielu metod naprawczych. W tym procesie muszą uczestniczyć wszystkie osoby wychowujące dziecko. Efekty pracy terapeutycznej mogą być widoczne dopiero po kilku latach.

Celem tej pracy jest zgromadzenie informacji na temat specyfiki i uwarunkowań nadpobudliwości psychoruchowej oraz ukazanie możliwości wspomagania rozwoju dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w środowisku szkolnym.

Prezentowana praca składa się z dwóch rozdziałów. W rozdziale I omówiłam pojęcie, objawy i przyczyny nadpobudliwości psychoruchowej oraz skalę problemu w populacji dzieci i ...