Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć w terenie: „Rośliny trujące i lecznicze na łące”
Autor: Monika Roszuk – Brząkała, nauczyciel przyrody w szkole podstawowej i
biologii w gimnazjum
UWAGA: wszystkie rośliny przedstawione w załączniku kwitną w maju, więc wtedy należy przeprowadzić
zajęcia. Należy pamiętać, że pogoda (temperatura) zadecyduje, czy będzie to początek czy koniec miesiąca.
1.
2.
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: „Rośliny trujące i lecznicze na naszej łące”
Treści kształcenia: Podstawa programowa: Punkt (1.9) [uczeń] rozpoznaje i nazywa niektóre
3.
rośliny zawierające substancje trujące lub szkodliwe dla człowieka i podaje zasady postępowania z
nimi oraz rozpoznaje rośliny lecznicze.
4.
Cele operacyjne:
definiuje pojęcia: kwiatostan, owoce, liście, łodyga;
podaje przykłady roślin zawierających substancje trujące dla człowieka;
rozpoznaje rośliny trujące lub szkodliwe dla człowieka;
podaje przykłady szkodliwego wpływu roślin na organizm człowieka;
UCZEŃ
tłumaczy, jak rośliny mogą „ostrzegać” o tym, że są niebezpieczne.
rozpoznaje rośliny lecznicze wykorzystywane przez człowieka
5.
Nabywane umiejętności
UCZEŃ
potrafi w bezpieczny sposób postępować z roślinami trującymi bądź szkodliwymi
dla człowieka;
poznaje znaczenie toksyn dla życia roślin;
rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego postępowania z nieznanymi
gatunkami roślin;
rozwija zainteresowania przyrodnicze.
Poznaje tradycyjne sposoby wykorzystania leczniczych właściwości roślin
6.
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Umiejętność współpracy i wymiany informacji.
Umiejętność uczenia się.
7.
Etapy lekcji
I.
Faza wstępna (1 godzina lekcyjna):
Kilkuminutowa pogadanka omawiająca znaczenie roślin w życiu człowieka (funkcje
a)
estetyczne, pożywienie dla człowieka, pasza dla zwierząt, surowiec w przemyśle i inne)
Podzielenie klasy na grupy, wyznaczenia liderów, określenie zasad i znaczenia pracy w
b)
grupie, przydzielenie pracy,
Zwrócenie uwagi przez nauczyciela, że wiele roślin, w tym nawet ozdobne rośliny
c)
doniczkowe, mogą zawierać substancje trujące bądź szkodliwe dla człowieka i nie należy ich brać
do ust, ani nie należy dotykać twarzy rękoma po ich zerwaniu.
Film lub odczytanie fragmentów tekstów z literatury dotyczących dawnych metod leczenia
d)
np. opatrywania ran, leczenia biegunek, bezsenności itp.
e)
Stworzenie podstawy do wykonania dokumentacji pracy, omówienie kart z zielnika.
II.
Faza główna (1 godzina w terenie):
W czasie tej lekcji uczniowie mają samodzielnie znaleźć w terenie (rozpoznanym wcześniej przez
nauczyciela) rośliny przedstawione im w formie opisu i zdjęcia na kartach „Zielnika”. Każda grupa
otrzymuje dwie karty z zielnika – nr 1 z rośliną trującą i nr 2 z rośliną leczniczą. Mają za zadanie
odnalezienie danej rośliny
jej do ususzenia. Przypominamy uczniom zasady
postępowania: nie należy ich brać do ust, ani nie należy dotykać twarzy rękoma po ich zerwaniu.
i zerwanie
III.
Faza podsumowująca ...