Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji fizyki
Klasa: 3 klasa gimnazjum
Nauczyciel prowadzący lekcję: Beata Sułkowska Liska
Temat: Światło i jego właściwości.
Cele lekcji
Uczeń:
-umie odczytać dane z tabeli,
-wie, umie posługiwać się pojęciami: promień świetlny, ośrodek optyczny, ośrodek optycznie jednorodny,
- uczeń wskazuje w otaczającej rzeczywistości przykłady prostoliniowego rozchodzenia się światła,
-uczeń umie zademonstrować zjawisko cienia i półcienia,
-wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia w ośrodku jednorodnym,
wie, że światło w ośrodku jednorodnym optycznie rozchodzi się po liniach prostych.
umie podać doświadczalne przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła
wie, że światło rozchodzi się w próżni i w ośrodkach przezroczystych.
umie wyjaśnić powstawanie cienia.
-potrafi wyjaśnić zaćmienie Słońca i Księżyca.
-stosuje do obliczeń związek miedzy długością i częstotliwością fali, rozróżnia wielkości dane i szukane, przelicza wielokrotności,
wie, że największą prędkość ma światło w próżni, zna jej wartość.
wie, że prędkość światła uwarunkowana jest gęstością optyczną ośrodka.
zna wartości tej prędkości dla różnych ośrodków,
-posługuje się informacjami nt. zasad ochrony narządu wzroku.
Metody nauczania
Metody podające:
-wyjaśnienie; ustne podanie materiału przez nauczyciela podyktowanie uczniom najważniejszych punktów do zeszytu, według których uczniowie przygotowują się do lekcji,
-pogadanka, dyskusja; objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczenia uczniów,
-praca z podręcznikiem; zadanie uczniom do przeczytania nowego materiału z podręcznika w celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytania,
-pokaz, obserwacja; oglądanie doświadczenia obrazującego powstawanie cienia, potwierdzających prostoliniowość rozchodzenia się światła (film)
Metody praktyczne:
-rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających poznany materiał.
Formy organizacyjne
Praca zespołowa w grupach, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Konwencjonalne: podręczniki, zeszyty przedmiotowe, tablica, kolorowa kreda, kartki przedstawiające zaćmienia Słońca i Księżyca do wklejenia do zeszytu dla uczniów, prezentacja multimedialna,
Techniczne: słuchowo-wzrokowe (film, wideo).
Plan lekcji
I. Część wprowadzająca (10 minut):
1. Przywitanie pani Dyrektor na lekcji i sprawdzenie obecności.
2. Odpytanie ucznia.
3. Zwrócenie jeszcze raz szczególnej uwagi na falę elektromagnetyczną- światło widzialne (Światło przenosi energię, rozchodzi się także w próżni, szybkość światła w próżni wynosi 300 000 km/s, co to jest optyka „Optyka, czyli nauka o świetle”, jakie mamy źródła światła.
4. Zapisanie tematu lekcji: „Światło i jego właściwości”.
II. Część właściwa (20 minut):Włączam prezentacje na której tłumacze następujące rzeczy.
Pobudzam uczniów do aktywnej pracy. Nagrodą mogą być plusy (minusy) lub ocena w zależności od zaangażowania w pracę. W trakcie pracy podchodzę do uczniów i pomagam w razie trudności.Podaj doświadczalne przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła.Jak powstaje cień? Wyjaśnij, na czym polega zaćmienie Słońca?Wyjaśnij, na czym polega zaćmienie Księżyca?Podaj wartość prędkości światła dla ...