Dodaj publikację
Autor
Beata Sułkowska Liszka
Data publikacji
2015-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
111

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji z fizyki "Światło i jego właściwości".
 Pobierz (docx, 19,8 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji fizyki

Klasa: 3 klasa gimnazjum

Nauczyciel prowadzący lekcję: Beata Sułkowska Liska

Temat: Światło i jego właściwości.

Cele lekcji

Uczeń:

-umie odczytać dane z tabeli,

-wie, umie posługiwać się pojęciami: promień świetlny, ośrodek optyczny, ośrodek optycznie jednorodny,

- uczeń wskazuje w otaczającej rzeczywistości przykłady prostoliniowego rozchodzenia się światła,

-uczeń umie zademonstrować zjawisko cienia i półcienia,

-wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia w ośrodku jednorodnym,

wie, że światło w ośrodku jednorodnym optycznie rozchodzi się po liniach prostych.

umie podać doświadczalne przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła

wie, że światło rozchodzi się w próżni i w ośrodkach przezroczystych.

umie wyjaśnić powstawanie cienia.

-potrafi wyjaśnić zaćmienie Słońca i Księżyca.

-stosuje do obliczeń związek miedzy długością i częstotliwością fali, rozróżnia wielkości dane i szukane, przelicza wielokrotności,

wie, że największą prędkość ma światło w próżni, zna jej wartość.

wie, że prędkość światła uwarunkowana jest gęstością optyczną ośrodka.

zna wartości tej prędkości dla różnych ośrodków,

-posługuje się informacjami nt. zasad ochrony narządu wzroku.

Metody nauczania

Metody podające:

-wyjaśnienie; ustne podanie materiału przez nauczyciela podyktowanie uczniom najważniejszych punktów do zeszytu, według których uczniowie przygotowują się do lekcji,

-pogadanka, dyskusja; objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczenia uczniów,

-praca z podręcznikiem; zadanie uczniom do przeczytania nowego materiału z podręcznika w celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytania,

-pokaz, obserwacja; oglądanie doświadczenia obrazującego powstawanie cienia, potwierdzających prostoliniowość rozchodzenia się światła (film)

Metody praktyczne:

-rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających poznany materiał.

Formy organizacyjne

Praca zespołowa w grupach, indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Konwencjonalne: podręczniki, zeszyty przedmiotowe, tablica, kolorowa kreda, kartki przedstawiające zaćmienia Słońca i Księżyca do wklejenia do zeszytu dla uczniów, prezentacja multimedialna,

Techniczne: słuchowo-wzrokowe (film, wideo).

Plan lekcji

I. Część wprowadzająca (10 minut):

1. Przywitanie pani Dyrektor na lekcji i sprawdzenie obecności.

2. Odpytanie ucznia.

3. Zwrócenie jeszcze raz szczególnej uwagi na falę elektromagnetyczną- światło widzialne (Światło przenosi energię, rozchodzi się także w próżni, szybkość światła w próżni wynosi 300 000 km/s, co to jest optyka „Optyka, czyli nauka o świetle”, jakie mamy źródła światła.

4. Zapisanie tematu lekcji: „Światło i jego właściwości”.

II. Część właściwa (20 minut):Włączam prezentacje na której tłumacze następujące rzeczy.

Pobudzam uczniów do aktywnej pracy. Nagrodą mogą być plusy (minusy) lub ocena w zależności od zaangażowania w pracę. W trakcie pracy podchodzę do uczniów i pomagam w razie trudności.Podaj doświadczalne przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła.Jak powstaje cień? Wyjaśnij, na czym polega zaćmienie Słońca?Wyjaśnij, na czym polega zaćmienie Księżyca?Podaj wartość prędkości światła dla ...