Dodaj publikację
Autor
Joanna Krzemińska
Data publikacji
2015-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
60

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt skierowany jest do uczniów gimnazjów. Jego głównym celem jest zachęcić młodych ludzi do zapoznaniem się z treścią dramatu W. Szekspira. Dodatkową wartość stanowi wykorzystanie w trakcie realizacji nowych mediów (sprawia to, że działania nabierają innowacyjnego charakteru). Oprócz tego, uczniowie nabywają nowe umiejętności społeczne (trenują pracę w zespole, uczą się dzielić zadaniami, są odpowiedzialni za efekt pracy zespołu).
 Pobierz (docx, 13,4 KB)

Podgląd treści

Założenia

Projekt kierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych. Zakłada poznanie dramatu Szekspira oraz podjęcie próby interpretacji z wykorzystaniem narzędzi pozaliterackich (m.in. filmu).

Etapy projektu:

zapoznanie się uczniów z treścią dramatu Szekspira "Romeo i Julia" ;

omówienie zagadnienia konwencji filmowej z wykorzystaniem przykładowych scen z różnych adaptacji utworu Szekspira; zadanie uczniów polega na odnalezieniu różnych adaptacji; nauczyciel wybiera jedną scenę dramatu (np. "scenę balkonową") i pokazuje ją w kilku odsłonach (np. musical, film kostiumowy, itd.);

podział uczniów na kilkuosobowe zespoły oraz przydzielenie tym zespołom konkretnych scen do zrealizowania (proponowany podział to: bójka służących, bal, scena balkonowa, pojedynek Merkucia i Tybalta, śmierć kochanków); nauczyciel prosi, aby uczniowie zrealizowali przydzieloną scenę w wybranej przez siebie konwencji w czasie nie przekraczającym np. trzech tygodni (w tym czasie zespoły mogą przemyśleć i nakręcić fragmenty filmu);

podsumowanie- zespoły prezentują nakręcony materiał(ideałem byłoby, gdyby z przedstawionych fragmentów udał się stworzyć film-kolaż).

Po zrealizowaniu projektu z powstałych materiałów oprócz filmu-kolażu może powstać teledysk złożony z fragmentów-migawek.

Cele projektu

Poprzez realizację projektu:

* zapoznajemy uczniów z treścią dramatu "Romeo i Julia";

* wprowadzamy i utrwalamy pojęcie: konwencja  filmowa (omawiamy je na wybranych przykładach);

* rozwijamy umiejętności twórcze uczniów, wpływamy na ich kreatywność;

* dajemy młodym ludziom możliwość poznania elementów dzieła filmowego, tworzenia tych elementów (omawiamy czym jest scenariusz, scenopis, pomagamy zapanować nad scenografią);

* wprowadzamy pojęcie: adaptacja filmowa;

* skłaniamy do własnej interpretacji tekstu, która będzie podstawą powstających fragmentów filmowych;

* uczymy działania w grupie, współpracy, pokazujemy na czym polega odpowiedzialność za pracę zbiorową;

* podejmujemy wraz z uczniami próbę uwspółcześnienia tekstu (tak, żeby stał się bliższy młodym ludziom).