Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Założenia
Projekt kierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych. Zakłada poznanie dramatu Szekspira oraz podjęcie próby interpretacji z wykorzystaniem narzędzi pozaliterackich (m.in. filmu).
Etapy projektu:
zapoznanie się uczniów z treścią dramatu Szekspira "Romeo i Julia" ;
omówienie zagadnienia konwencji filmowej z wykorzystaniem przykładowych scen z różnych adaptacji utworu Szekspira; zadanie uczniów polega na odnalezieniu różnych adaptacji; nauczyciel wybiera jedną scenę dramatu (np. "scenę balkonową") i pokazuje ją w kilku odsłonach (np. musical, film kostiumowy, itd.);
podział uczniów na kilkuosobowe zespoły oraz przydzielenie tym zespołom konkretnych scen do zrealizowania (proponowany podział to: bójka służących, bal, scena balkonowa, pojedynek Merkucia i Tybalta, śmierć kochanków); nauczyciel prosi, aby uczniowie zrealizowali przydzieloną scenę w wybranej przez siebie konwencji w czasie nie przekraczającym np. trzech tygodni (w tym czasie zespoły mogą przemyśleć i nakręcić fragmenty filmu);
podsumowanie- zespoły prezentują nakręcony materiał(ideałem byłoby, gdyby z przedstawionych fragmentów udał się stworzyć film-kolaż).
Po zrealizowaniu projektu z powstałych materiałów oprócz filmu-kolażu może powstać teledysk złożony z fragmentów-migawek.
Cele projektu
Poprzez realizację projektu:
* zapoznajemy uczniów z treścią dramatu "Romeo i Julia";
* wprowadzamy i utrwalamy pojęcie: konwencja filmowa (omawiamy je na wybranych przykładach);
* rozwijamy umiejętności twórcze uczniów, wpływamy na ich kreatywność;
* dajemy młodym ludziom możliwość poznania elementów dzieła filmowego, tworzenia tych elementów (omawiamy czym jest scenariusz, scenopis, pomagamy zapanować nad scenografią);
* wprowadzamy pojęcie: adaptacja filmowa;
* skłaniamy do własnej interpretacji tekstu, która będzie podstawą powstających fragmentów filmowych;
* uczymy działania w grupie, współpracy, pokazujemy na czym polega odpowiedzialność za pracę zbiorową;
* podejmujemy wraz z uczniami próbę uwspółcześnienia tekstu (tak, żeby stał się bliższy młodym ludziom).