Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM NAUCZANIA
JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLAS I-III
zgodny z
Podstawą Programową
- Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r.
DLA III ETAPU EDUKACYJNEGO
(GIMNAZJUM)
POZIOM III.1
dla uczniów kontynuujących naukę języka angielskiego
SPIS TREŚCI
CHARAKTERYSTYKA ORAZ GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU..................3
ODBIORCY PROGRAMU ...........................................................................................3
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU......................................................................4
CELE NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W GIMNAZJUM ........................5
TREŚCI NAUCZANIA – WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE ....................................5
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW.........................................................9
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW – METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY .......................................................................................................................................10
SPOSOBY OCENIANIA I EWALUACJA .................................................................12
1. Charakterystyka programu
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Realizuje on ten sam program nauczania , który obowiązuje w danej grupie, jednak z dostosowaniem do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
Niniejszy program jest przeznaczony do realizacji w klasach I-III gimnazjum. Odpowiada wymogom reformy oświaty, w szczególności podstawie programowej kształcenia ogólnego (dla szkół podstawowych i gimnazjów), będącej załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17.
Praca z uczniami na poziomie III.1 polega na utrwaleniu i poszerzeniu nabytych wiadomości i umiejętności oraz na zachęceniu uczniów do większej samodzielności i aktywności. Istotne jest również promowanie umiejętnego wykorzystywania poznanych już strategii komunikacyjnych, jak również zachęcanie do poznawania i stosowania nowych.
2. ODBIORCY programu
Odbiorcą programu jest uczeń z lekkim upośledzeniem umysłowym. Nauczyciel na podstawie wiedzy o możliwościach i potrzebach dziecka może decydować o metodach i środkach najbardziej użytecznych w procesie kształcenia oraz dokonywać modyfikacji treści zawartych w programie nauczania. Zaburzenia rozwojowe uczniów z upośledzeniem umysłowym są przyczyną wielu trudności w procesie uczenia się.
U uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim można zauważyć następujące symptopmy obniżonych procesów orientacyjnych:
Spostrzeżenia uczniów są niedokładne, proces spostrzegania jest zwolniony i obejmuje bardzo wąski zakres.
Ich uwaga charakteryzuje się słabą podzielnością, koncentruje się na materiale konkretnym.
Myślenie logiczne występuje w bardzo uproszczonej formie. Wszelkie pojęcia abstrakcyjne są przynajmniej w części niezrozumiałe, co utrudnia uczenie się ze zrozumieniem oraz skutkuje wolnym tempem zapamiętywania treści. Lekcje powinny być urozmaicone, z wykorzystaniem wszystkich zmysłów w procesie uczenia się.
Uczniowie ci charakteryzują się znajomością małego zakresu słownictwa, stąd problemy z formułowaniem wypowiedzi. W swoich wypowiedziach używają najczęściej rzeczowników oznaczających konkretne przedmioty a także czasowników „być” i „mieć”, natomiast dosyć rzadko posługują się przymiotnikami i przysłówkami. Najlepiej znają przymiotniki określające cechy sensoryczne (rozmiary i barwy) oraz przysłówki, które prezentują kategorie sposobu i wykonania czynności.
Problemem ...