Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
„JESTEM WARTOŚCIOWYM CZŁOWIEKIEM”
dla klas edukacji wczesnoszkolnej
13 kwietnia15 r.- 15 maja15 r.
rok szkolny 2014-2015
Opracowała:
Aneta Gołdys
„Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać, jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć, jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości, jeśli dziecko jest zawstydzone, uczy się poczucia winy, jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym, jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości, jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie, jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych, jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności, jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.”
Autor nieznany, Los Angeles 1991 r.
Pojęcie poczucia własnej wartości interpretowane jest w różny sposób. Ogólnie przyjąć można, że „jest jednym z głównych regulatorów ludzkiego zachowania, mającym wpływ na stosunek jednostki do siebie, do innych ludzi i do otaczającego świata”. W węższym sensie zdefiniować je można jako „wiarę w skuteczność własnego umysłu, w umiejętność myślenia, uczenia się, dokonywania właściwych wyborów, podejmowania właściwych decyzji, radzenia sobie ze zmianami”. Młodszy wiek szkolny jest bardzo ważnym okresem dla rodzącego się poczucia własnej wartości. Pierwszym źródłem informacji o sobie jest rodzina. Potem stopniowo staje się nim klasa szkolna i postawa nauczyciela. Dlatego zadaniem nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej jest wspieranie, motywowanie każdego z uczniów do budowania pozytywnego obrazu swojej osoby. Jeśli na początku edukacji szkolnej odpowiednio zadbamy o rozwój poczucia własnej wartości dzieci, to w starszych klasach będą potrafiły umiejętnie dokonać oceny swojej pracy, swoich zachowań i kontaktów z innymi. Z tych powodów podjęłam tę tematykę. Projekt został opracowany na podstawie zadań pochodzących z książki „Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym” autorstwa Teresy Lewandowskiej-Kidoń i Danuty Wosik-Kawala, odpowiednio dostosowany do możliwości uczestników. Uczestnikami projektu jest 21 uczniów z pięciu klas edukacji wczesnoszkolnej. Projekt obejmuje 5 tematów (po 1 temacie w tygodniu). Nauczyciele otrzymują scenariusze i pomoce dydaktyczne. Proponowany program będzie poddawany ewaluacji w trakcie jego realizacji i po jego zakończeniu. Nauczyciele będą po każdej przeprowadzonej lekcji dokonywali ewaluacji zajęć wybierając jedną z 4 odpowiedzi do wyboru, natomiast po jego zakończeniu dostarczą informacji zwrotnych na temat stopnia realizacji założonych celów, stopnia zadowolenia z uczestnictwa własnego i uczniów. Dodatkowo prowadzący będą proszeni o fotografowanie pracy na zajęciach, po czym przekażą materiały koordynatorowi projektu.
CELE OGÓLNE:
Kształtowanie, wzmacnianie poczucia własnej wartości i pozytywnej samooceny
Integracja uczestników zajęć
Kształtowanie ...