Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika
w Pęzinie
Autorski program zajęć pozalekcyjnych
„Uczymy się języka niemieckiego
poprzez gry, zabawy i ćwiczenia”
II ETAP EDUKACYJNY
Autor : mgr Monika Krysiak
Pęzino 2014 rok
Spis treści
Wstęp
Założenia programowe
Cele programu
cele ogólne
cele szczegółowe
Treści nauczania i tematyka zajęć
Formy pracy
Materiały i środki dydaktyczne
Metody i techniki nauczania - propozycje ćwiczeń, gier i zabaw.
Ewaluacja programu
Bibliografia
Wstęp
W dobie globalizacji i otwarcia granic jedną z najważniejszych kompetencji młodego człowieka jest umiejętność porozumiewania się z innymi ludźmi poza granicami naszego państwa w stopniu komunikatywnym. Ta umiejętność daje młodemu człowiekowi możliwość bezstresowej komunikacji podczas podróżowania, poznawania nowych kultur, technologii, zawarcia międzynarodowych przyjaźni oraz możliwość kształcenia się poza granicami naszego państwa i ostatecznie znalezienia ciekawej pracy.
Język niemiecki to język naszych ościennych sąsiadów, język, którym posługuje się znaczna cześć obywateli Unii Europejskiej. Dlatego tak ważna staje się nauka języka niemieckiego w szkole i umiejętność swobodnego porozumiewania się w tym języku.
Im wcześniej dzieci zaczną naukę języka tym łatwiej będzie im osłuchać się z nim i pozbyć się rodzimego akcentu. Najlepiej jeśli nauka języka rozpocznie się od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Niezwykle istotne jest dopasowanie treści nauczania do wieku ucznia z zastosowaniem różnych metod, adekwatnych do cech rozwojowych odbiorcy. W pierwszym etapie edukacyjnym dzieci uczą się najchętniej poprzez zabawę, gry, wierszyki, rymowanki, piosenki, z wykorzystaniem rekwizytów. Podobnie jak dzieci z I etapu edukacyjnego, uczniowie w II etapie edukacyjnym nadal lubią się bawić, ale do zabawy należy wprowadzać więcej zadań dydaktycznych, a rodzaj zabaw musi być odpowiednio dobrany do kategorii wiekowej. Stosowanie odpowiednio dobranych technik nauczania ograniczy nudę na lekcjach. Jednak bywa, że nauczyciele boją się stosować takie techniki z obawy przed brakiem dyscypliny w klasie. Aby gry i zabawy nie dezorganizowały procesu nauczania lecz go ulepszyły, nauczyciel musi dokładnie sprecyzować reguły zabaw.
Zgodnie z założeniami programu na lekcji wprowadzone zostaną takie ćwiczenia, gry i zabawy, które oddziaływać będą na wszystkie zmysły: wzrok (obrazki), słuch (opowiadania, piosenki), dotyk (rysowanie palcem po dłoni lub plecach) oraz ruch (gesty, gry ruchowe, rysowanie).
Założenia programowe
Gry i zabawy pełnią ważną funkcję w procesie nauczania języków obcych. Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń, gier i zabaw edukacyjnych:
są przyjemną, bezstresową formą nauki języka
rozwijają spostrzegawczość, dokładność
kształtują wyobraźnię i silną wolę
kształtują postawy i relacje między uczniami
przyczyniają się do wzbogacenia słownictwa
rozwijają pamięć
doskonalą procesy myślowe
sprawiają, że nieśmiali uczniowie są bardziej śmiali i otwarci
sprawiają, że uczniowie bawiąc się nie ...