Dodaj publikację
Autor
Monika Krysiak
Data publikacji
2015-06-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
77

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program zajęć pozalekcyjnych.
 Pobierz (docx, 366,0 KB)

Podgląd treści

Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika

w Pęzinie

Autorski program zajęć pozalekcyjnych

„Uczymy się języka niemieckiego

poprzez gry, zabawy i ćwiczenia”

II ETAP EDUKACYJNY

Autor : mgr Monika Krysiak

Pęzino 2014 rok

Spis treści

Wstęp

Założenia programowe

Cele programu

cele ogólne

cele szczegółowe

Treści nauczania i tematyka zajęć

Formy pracy

Materiały i środki dydaktyczne

Metody i techniki nauczania - propozycje ćwiczeń, gier i zabaw.

Ewaluacja programu

Bibliografia

Wstęp

W dobie globalizacji i otwarcia granic jedną z najważniejszych kompetencji młodego człowieka jest umiejętność porozumiewania się z innymi ludźmi poza granicami naszego państwa w stopniu komunikatywnym. Ta umiejętność daje młodemu człowiekowi możliwość bezstresowej komunikacji podczas podróżowania, poznawania nowych kultur, technologii, zawarcia międzynarodowych przyjaźni oraz możliwość kształcenia się poza granicami naszego państwa i ostatecznie znalezienia ciekawej pracy.

Język niemiecki to język naszych ościennych sąsiadów, język, którym posługuje się znaczna cześć obywateli Unii Europejskiej. Dlatego tak ważna staje się nauka języka niemieckiego w szkole i umiejętność swobodnego porozumiewania się w tym języku.

Im wcześniej dzieci zaczną naukę języka tym łatwiej będzie im osłuchać się z nim i pozbyć się rodzimego akcentu. Najlepiej jeśli nauka języka rozpocznie się od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Niezwykle istotne jest dopasowanie treści nauczania do wieku ucznia z zastosowaniem różnych metod, adekwatnych do cech rozwojowych odbiorcy. W pierwszym etapie edukacyjnym dzieci uczą się najchętniej poprzez zabawę, gry, wierszyki, rymowanki, piosenki, z wykorzystaniem rekwizytów. Podobnie jak dzieci z I etapu edukacyjnego, uczniowie w II etapie edukacyjnym nadal lubią się bawić, ale do zabawy należy wprowadzać więcej zadań dydaktycznych, a rodzaj zabaw musi być odpowiednio dobrany do kategorii wiekowej. Stosowanie odpowiednio dobranych technik nauczania ograniczy nudę na lekcjach. Jednak bywa, że nauczyciele boją się stosować takie techniki z obawy przed brakiem dyscypliny w klasie. Aby gry i zabawy nie dezorganizowały procesu nauczania lecz go ulepszyły, nauczyciel musi dokładnie sprecyzować reguły zabaw.

Zgodnie z założeniami programu na lekcji wprowadzone zostaną takie ćwiczenia, gry i zabawy, które oddziaływać będą na wszystkie zmysły: wzrok (obrazki), słuch (opowiadania, piosenki), dotyk (rysowanie palcem po dłoni lub plecach) oraz ruch (gesty, gry ruchowe, rysowanie).

Założenia programowe

Gry i zabawy pełnią ważną funkcję w procesie nauczania języków obcych. Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń, gier i zabaw edukacyjnych:

są przyjemną, bezstresową formą nauki języka

rozwijają spostrzegawczość, dokładność

kształtują wyobraźnię i silną wolę

kształtują postawy i relacje między uczniami

przyczyniają się do wzbogacenia słownictwa

rozwijają pamięć

doskonalą procesy myślowe

sprawiają, że nieśmiali uczniowie są bardziej śmiali i otwarci

sprawiają, że uczniowie bawiąc się nie ...