Dodaj publikację
Autor
Joanna Krzemińska
Data publikacji
2015-06-17
Średnia ocena
5,00
Pobrań
148

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum. Głównym celem jest powtórzenie wiadomości o rzeczowniku zdobytych w szkole podstawowej oraz wprowadzenie do dalszych działań związanych z budową zdania pojedynczego.
 Pobierz (docx, 6,9 KB)

Podgląd treści

Temat: Rzecz o rzeczowniku .

Lekcja przewidziana dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum, jako wprowadzenie do cyklu zajęć o rzeczowniku. Podczas jednej godziny lekcyjnej przypominamy najważniejsze fakty związane z tą częścią mowy.

Po zajęciach uczeń:

wie na jakie pytania odpowiada rzeczownik, zna pytania kolejnych przypadków;

potrafi określić wybraną formę rzeczownika (podać liczbę, rodzaj i przypadek);

zna nazwy kolejnych przypadków, potrafi dopasować do nich pytania;

odnajduje rzeczownik w zdaniu (wie, że może on pełnić różne funkcje).

Formy pracy:

Indywidualna;

zbiorowa.

Tok lekcji.

Zajęcia rozpoczynam od zabawy wstępnej. Proszę, aby uczniowie przygotowali dwie małe kartki. Na jednej z nich mają zapisać literę "P" (prawda), a na drugiej "F" (fałsz). W dalszej kolejności odczytuję przygotowane wcześniej stwierdzenia dotyczące rzeczownika. Zależnie od tego, czy uczniowie się zgadzają, czy też nie, podnoszą w górę jedną z przygotowanych karteczek. Dyskutujemy o poprawności ich wyborów, czasem proszę o uzasadnienie. Jako podsumowanie zajęć, albo w ramach pracy domowej, proszę, aby uczniowie w zeszytach zanotowali "P" lub "F" przy twierdzeniach z lekcji (każdy dostaje odkserowane materiały).

Kiedy ustaliliśmy już najważniejsze kwestie dotyczące omawianej części mowy przechodzimy do dalszych działań. Każda obecna na zajęciach osoba wybiera jeden los. Na losach zapisane są rzeczowniki w rozmaitych formach. Zadaniem uczniów jest określenie formy swojego wyrazu poprzez wykonanie dla niego wizytówki (w imieniu wpisujemy nasz wyraz, w miejscu zamieszkania- przypadek, a w wieku- liczbę)- załącznik nr 1.

Następnie chętni przedstawiają się słowami: nazywam się ............. (tu wybrany wyraz), mieszkam w ...........(przypadek) i jestem w liczbie.........(pojedynczej lub mnogiej). Można do danych dodać jeszcze płeć dla określenia rodzaju :)

Kolejnym z zadań będzie przyczepienie wizytówki w odpowiednim miejscu tablicy. Nim jednak do tego dojdzie, proszę aby uczniowie zrobili porządek w przypadkach. Jakaś złośliwa istota pomieszała ich kolejność oraz pytania. Zrobiwszy porządek zamieszczamy przy nich wizytówki. Każdy kolejno podchodzi do tablicy i tłumaczy wybory, których dokonał. Zadaniem pozostałych jest kontrolowanie, czy nie nastąpiła jakaś pomyłka.

Po powtórzeniu odmiany przez przypadki przechodzimy do zdań. Każdy uczeń losuje dwa zdania, w których szuka rzeczowników. Odnalazłszy je podkreśla i określa formę gramatyczną. W dalszej części ćwiczenia wykonuje wykres zdania i określa rolę rzeczowników. W ten sposób zyskujemy piękny wstęp do kolejnej lekcji (dotyczyć może ona budowy zdania pojedynczego i roli rzeczownika w zdaniu).

Załącznik nr 1

Imię i nazwisko ….......................................................................................................................

Miejsce zamieszkania …..............................................................................................................

Wiek …..........................................................................................................................................

Płeć ….............................................................................................................................................