Dodaj publikację
Autor
Angelika Rutkowska
Data publikacji
2015-06-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
388

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

26 sprawdzonych pomysłów.
 Pobierz (doc, 31,5 KB)

Podgląd treści


Gry i zabawy integracyjne

Jak wszyscy wiemy zabawa jest czynnikiem dającym nam możliwość zintegrowania grupy. Wpływa ona na stworzenieatmosfery wzajemnej akceptacji oraz na rozwijanie umejętności społecznych, takich jak współpraca w grupie, czy wzmacnianiewięzi w zespole. Sprzyja ona również rozwojowi umysłu i wyobraźni. Dzięki niej możemy stworzyć dzieciom możliwość ujścia nadmiaru energii, rozładowanianapięcia, zmiejszenia lub zniwelowania występujących lęków. Zaspokajaona również potrzebę aktywności i co najważniejsze daje naturalnnie płynącą z niej przyjemność.

Przykłady poniższych zabaw wykorzystuję w codziennej pracy z dziećmi, na poczayku pełnią one rolę interacyjną stopniowo przechodząc do terapeutycznej.

Zabawa integracyjna „Uściśnij dłoń”
Uczestnicy chodzą swobodnie po sali, prowadzący podaje im kolejne instrukcje :
- uściśnij jak najwięcej dłoni,
- stańmy w kręgu, weźmy się za ręce i zróbmy fale,
- stańmy w ciasnym kręgu zróbmy jednocześnie przysiad.

2. „Zaczarowane ludziki”
Dzieci biegają po sali, rozmawiają, lub podśpiewują. Na słowo magiczne, np. "bum"- zatrzymują się jak przerażone w tej pozycji, w jakiej się wcześniej znajdowały. 

3. Podawanie przedmiotu
Uczniowie stają w kole zwróceni twarzami do siebie. Prowadzący podaje woreczek 
z grochem, który uczestnicy przekazują sobie tak, jakby ten przedmiot był: bardzo ciężki, gorący, kruchy, cuchnący, lepki itp. Prowadzący zmienia polecenia po każdej rundce.

4. Chodzenie
Uczestnicy chodzą swobodnie po sali. Prowadzący zmienia, co jakiś czas polecenia, np.:
-chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni
-chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, skacząc po kamieniach, po gorącym piasku
-tworzymy „Ministerstwo Głupich Kroków” -każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia

5. Wyścigi konne
Dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, słuchają relacji nauczyciela z wyścigów konnych i wykonują wszystkie gesty za nauczycielem:
Konie podchodzą do startu /wolno, miarowo uderzają dłońmi o kolana, raz w lewe, raz 
w prawe/ jeden kuleje /jedno dziecko uderza niemiarowo/. 
Bomba w górę – bum! /dzieci wyraźnie wymawiają BUM! unosząc jedną dłoń w górę/. 
Poszły /bardzo szybko uderzają dłońmi o kolana raz w prawe, raz w lewe/, 
Zakręt w prawo / ostro przechylają się w prawo nie przestając uderzać w kolana/, 
zakręt w lewo /przechylają się w lewo/. 
Przeszkoda /wymawiając HOP! Udają przeskok przez płot (ręce ułożone jak w skoku do wody)/. 
Konie pędzą po moście /pięściami uderzają w piersi/, po wodzie /pięściami uderzają o napuszone policzki/, rów z wodą /wymawiają PLUM! uderzając dłońmi o podłogę/. 
Biegną dalej /cały czas szybko uderzając dłońmi o kolana/. 
Meta już blisko, kto będzie pierwszy? /dzieci uderzają coraz szybciej/. 
Meta! /dzieci padają zmęczone/.

6. „Masaż”
Wieje wietrzyk : fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka)
Kropi deszczyk : puk, puk ...