Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Strachy na lachy.
Edukacja: matematyczna
Prowadząca: Aleksandra Cieplinska
Klasa III
Czas zajęć: 45 min.
Cel główny zajęć:
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych
Cele szczegółowe:
- uczeń potrafi dokonywać obliczeń w zakresie 100
- czyta ze zrozumieniem
- rozwiązuje zadania tekstowe i potrafi sformułować poprawną odpowiedź do zadania
- zgodnie współpracuje w zespole
Metody:
- podające
- działania praktyczne
Formy:
- indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: bilety z działaniami matematycznymi, koperty z zadaniami tekstowymi, ilustracja zamku z ukrytym skarbem, skarb – skrzynia z cukierkami, karta pracy
Przebieg zajęć:
1. Na środku sali lekcyjnej stoi stelaż z ilustracją strasznego zamku. W oknach 4 komnat przyczepione są duszki – one strzegą zamku. Jednocześnie można przygotować prezentację multimedialną i wyświetlić zamek. Ponadto w sali znajdują się 4 stanowiska przy których uczniowie będą pracowali: suma, różnica, iloczyn, iloraz. Nauczyciel zaprasza dzieci do tajemniczego zamku, w którym ukryty jest skarb. Aby się tam dostać należy mieć bilet wstępu. Rozdaje dzieciom siedzącym na dywanie bilety z działaniami matematycznymi – praca indywidualna uczniów. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza wynik. Następnie każde dziecko zastanawia się, do którego stanowiska usiądzie by móc kontynuować zwiedzanie zamku.
2. Podział klasy na 4 zespoły – rozwiązywanie zadań tekstowych (praca w grupach).
Każda grupa jednocześnie rozwiązuje zadanie znajdujące się w kopercie.
ZADANIE 1.
W Strasznym Zamku jest 7 komnat. Dawniej w każdej komnacie mieszkało po 6 duchów. Ile duchów mieszkało kiedyś w tym zamku?
ZADANIE 2.
Na wielki bal do Strasznego Zamku zaproszono 36 czarownic oraz 12 czarnoksiężników. Dołączyło do nich jeszcze 15 duchów z sąsiedniego zamku. Ilu gości bawiło się na sali balowej Strasznego Zamku?
ZADANIE 3.
Warowny mur, który otacza Straszny Zamek ma kształt prostokąta. Dłuższy bok ma 25 m, a krótszy 22 m. Jaki jest obwód muru warownego otaczającego zamek?
ZADANIE 4.
W Zamku mieszkają obecnie trzy duchy. Najstarszy ma 95 lat, najmłodszy o 56 lat mniej od najstarszego, a trzeci jest o 12 lat starszy od najmłodszego. Ile lat mają razem duchy?
3. Omówienie sposobów rozwiązania zadań – Przedstawiciele poszczególnych grup podchodzą do wyświetlonego zadania, czytają jego treść pozostałym uczestnikom i omawiają sposób rozwiązania. Za każde poprawne wykonanie zadania drużyna otrzymuje klucz do komnaty strzeżonej przez duchy.
4. Po zdobyciu wszystkich kluczy następuje wręczenie uczniom „skarbu”. (skarbem może być drobny poczęstunek z dołączonym liścikiem „Wasza wiedza i umiejętności są najcenniejszym skarbem.”
5. Aby wydostać się z zamku trzeba wykonać ostatnie zadanie. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy z zadaniem tekstowym - praca indywidualna ucznia, dokonanie samooceny przez uczniów
poprzez zaznaczenie na karcie pracy właściwego ...