Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej na podstawie treści programowych z przyrody kl IV.
Prowadzący: mgr Katarzyna Księżopolska nauczyciel przyrody,
mgr Jolanta Marek nauczyciel bibliotekarz.
Temat: Multimedialna podróż po Polskich Parkach Narodowych.
Formy pracy: praca w grupach, pokaz medialny, pogadanka.
Pomoce dydaktyczne: albumy, czasopisma, instrukcja, karta pracy do wypełnienia, zdjęcia, mapa Polski
Cele główne: - zapoznanie z wybranymi formami ochrony przyrody w Polsce (np. parki narodowe, rezerwaty przyrody, ochrona gatunkowa, pomnik przyrody).
- wyszukiwanie informacji z różnych źródeł wiedzy.
Cele szczegółowe: - poznaje gatunki zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku.
- zna polskie parki narodowe.
- potrafi wyróżnić gatunki zwierząt i roślin chronionych.
- efektywnie wykorzystuje oprogramowanie szkolnego komputera.
- korzysta z wyszukiwarek i katalogów portali internetowych.
- potrafi gromadzić informacje w trakcie eksplorowania zasobów.
- doskonali umiejętności analizowania, selekcji informacji i wnioskowania
- wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę
-doskonali umiejętność pracy w grupie
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu.
• Rozdanie uczniom kart pracy i instrukcji.
• Objaśnienie celu lekcji, zasad postępowania na zajęciach oraz sposobu wypełnienia kart pracy.
• Przedstawienie i krótka charakterystyka różnych źródeł informacji.
• Wyjaśnienie terminów; portal, wyszukiwarka, strona www...,katalog internetowy, park narodowy, rezerwat przyrody, ochrona gatunkowa, pomnik przyrody.
• Zapoznanie z instrukcją, praca krok po kroku, jednym frontem w celu zalogowania się i otwarcia portalu internetowego.
2. Faza realizacyjna - praca w grupach.
• Wyszukiwanie określonych stron www.. podanych w instrukcji.
• Analiza i selekcja uzyskanych informacji, uzupełnianie kart pracy.
• Segregowanie zdjęć krajobrazów, roślin i zwierząt chronionych.
• Wklejenie odpowiednich zdjęć i znaczków do kart pracy.
• Sprawdzenie poprawności wypełnienia kart pracy.
• Komponowanie plakatu „Polskie Parki Narodowe”.
• Powtórzenie pracy w drugim ćwiczeniu (uczniowie wypełniają kolejne karty pracy dotyczące innych parków narodowych).
3. Faza podsumowująca
• Krótkie omówienie stworzonego przez dzieci plakatu „Polskie Parki Narodowe”.
• Przypomnienie celów i sprawdzenie, czy zostały osiągnięte.
|Etapy lekcji |Czynności ucznia |Czynności nauczyciela |
|Faza wprowadzająca |- zapoznanie z instrukcją i kartą pracy, |- podanie tematu i celów lekcji, |
| |- zapoznanie z różnymi źródłami wiedzy (albumy, |- rozdanie uczniom kart pracy i instrukcji, |
| |czasopisma, Internet), |- przedstawienie i krótka charakterystyka różnych źródeł |
| |- zapoznanie z terminami; portal, wyszukiwarka, strona |informacji, |
| |www...,katalog internetowy, przypomnienie poję ć |- wyjaśnienie terminów; portal, wyszukiwarka, strona |
| |związanych z ochroną przyrody (np. park narodowy, rezerwat|www...,katalog internetowy, park narodowy, rezerwat |
| |przyrody, ochrona gatunkowa, pomnik przyrody), |przyrody, ochrona gatunkowa, pomnik przyrody, |
| |- włączenie komputerów, zalogowanie się, włączenie |- praca krok po kroku, jednym frontem w celu zalogowania |
| |przeglądarki internetowej – praca równym frontem krok po |się i otwarcia portalu internetowego, |
| |kroku. |- nauczyciel sprawdza poprawność logowania. |
|Faza realizacyjna |- wyszukiwanie określonych stron www.. podanych | |
| |w instrukcji ...