Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć z edukacji przyrodniczej.
Temat: Ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostające w Polsce.
Cel ogólny: Zapoznanie dzieci z ptakami odlatującymi do ciepłych krajów i pozostającymi
w Polsce.
Cele szczegółowe – uczeń potrafi:
-wymienić ptaki odlatujące do ciepłych krajów
-wymienić ptaki pozostające na zimę w Polsce
-rozróżnić i nazwać ptaki po wyglądzie
-dostrzec różnice i podobieństwa między ptakami
-rozwiązać zagadki
-dopasować rysunek ptaka do etykiety z jego nazwą
-posegregować ptaki na odlatujace i zimujące
-odpowiedzieć na pytanie: ,,Dlaczego ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów?”
Metody: uczenie się przez działanie, rozmowa, pokaz, burza mózgów, praca z tekstem, zabawa
Formy: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: zagadki, karty pracy, ilustracje ptaków oraz etykiety z ich nazwami, tekst ,,Z notatnika obserwatora”, duży karton i pisaki do wykonania mapy pojęciowej, piłka
Przebieg zajęć
Zagadki:
,,O kim teraz mowa? Gdy brzydsza pogoda, deszczu coraz więcej,
słońce słabiej świeci, a one , jak co roku, szykują się do odlotu…( ptaki)”
,,Pod dachem ma gniazdo z gliny, na niebie kręci kółka.
Jej przysmak to są muchy. Cóż to za zwierzę? ( jaskółka)”
,, Ma długi czerwony dziób, na jednej nodze stoi. Swe gniazdo na dachu splótł i każda żaba się go boi. ( bocian)”
,,Rano nas budzi swym głosem jak dzwonek.
Ten mały szary ptak to…( skowronek).”
Rozmowa z dziećmi o innych ptakach, zaprezentowanie uczniom ilustracji wybranych ptaków. Nazwanie ptaków, odczytanie nazw na etykietach, dopasowywanie etykiety do konkretnego ptaka.
Wysłuchanie tekstu ,,Z notatnika obserwatora”.Rozmowa kierowana o ptasich wędrówkach, sposobach gromadzenia się przed odlotem i odbywania przelotów.
Praca grupowa – segregowanie ptaków na zimujące i odlatujące.
Praca indywidualna – wycinanie ptaków i układanie ich pod ilustracjami i napisami; ,,zima”, ,,lato”. Po sprawdzeniu i omówieniu wklejenie.
Ćwiczenia w pisaniu – uzupełnianie zdań z luką.
Zabawa ruchowa - ,,Lot ptaka” ( Dzieci biegają swobodnie po Sali. Na ustalony sygnał nauczyciel pokazuje ilustrację wybranego ptaka a uczestnicy zabawy przybierają pozę: skuloną –gdy ptak pozostaje w Polsce na zimę; naśladują lot ptaka – gdy odlatuje na zimę do ciepłych krajów.)
Wykonanie mapy pojęciowej pod hasłem ,,Ptaki”.
Burza mózgów -,,Dlaczego ptaki odlatują do ciepłych krajów?”
Zabawa z piłką na podsumowanie zajęć - ,,Te ptaki nas już pożegnały”. (Dzieci siedzą w kręgu a nauczyciel rzuca piłkę do wybranego dziecka i wypowiada nazwe ptaka. Jeśli ptak pozostaje w Polsce na zimę – piłki nie wolno odebrać.)
Ocena aktywności dzieci. Zadanie pracy domowej.
Monika Werner