Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt z edukacji przyrodniczej
Temat zajęć: Popularne drzewa i krzewy owocowe.
Cel ogólny: Poznanie gatunków drzew i krzewów owocowych, zapoznanie z ich budową.
Cele szczegółowe – uczeń potrafi:
-rozpoznać drzewa i krzewy owocowe po liściach, owocach i pokroju
-omówić budowę drzewa i krzewu
-wyjaśnić jaka jest różnica między drzewem i krzewem
-podać nazwy pospolitych drzew i krzewów owocowych
-wymienić, które owoce rosną na drzewach a które na krzewach
-rozpoznać owoc po smaku
-rozpoznać dany owoc za pomocą dotyku
-opisać wybrany owoc
-poprawnie podpisać drzewo i jego owoc
Metody: podająca, praktyczna, problemowa
Formy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: rozsypanka sylabowa, owoce, ilustracja przedstawiająca drzewa i krzewy owocowe, karty pracy, kartoniki z nazwami drzew i krzewów oraz ich owoców
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie do tematu: odgadywanie nazw odmian różnych gatunków owoców na podstawie rozsypanki sylabowej.
Prezentacja żywych okazów owoców, rozpoznawanie ich i degustacja.
Rozmowa na temat różności smaków owoców.
-Który z tych owoców smakował Wam najbardziej?
- Jakie smaki mają te owoce?
4. Zabawa dydaktyczna ,,Czarodziejskie pudło”.
Badanie różnymi zmysłami cech owoców
-wzrok (kolor, wielkość)
-węch ( zapach)
-dotyk (twardość, powierzchnia)
-smak
Zapisywanie wyników obserwacji w tabeli.
Układanie zdań na temat danego owocu z uwzględnieniem wszystkich zaobserwowanych cech.
Wypowiedzi dzieci na temat drzew i krzewów na których rosną te owoce na podstawie ilustracji przywieszonej na tablicy.
-Jakie drzewa owocowe widzicie na ilustracji?
-Jakie krzewy owocowe rozpoznaliście?
-Czym różnią się drzewa od krzewów?
-Dlaczego jesienią się zbiera owoce?
Wskazywanie części drzewa i krzewu
Praca indywidualna – karty pracy ( podpisywanie częęści drzewa i krzewu).
Prezentacja ilustracji przedstawiających drzewa i krzewy owocowe. Zadaniem dzieci jest dopasowanie ilustracji do nazwy rośliny.
Rozpoznawanie drzew i krzewów owocowych po liściach, owocach oraz pokroju
-Umieszczanie nalepek z nazwami drzew i krzewów w odpowiednich miejscach.
-Zwracanie uwagi na różnice w nazwach drzew owocowych i ich owoców, np. jabłko, jabłoń. Zwrócenie uwagi na poprawne stosowanie nazewnictwa: gruszka – grusza; śliwa – sliwka.
12. Dorysowywanie odpowiednich owoców do gałązek drzew i krzewów i przyklejenie nazw owoców w odpowiednich miejscach.
13. Zabawa dydaktyczna: ,,Rosnę na drzewie czy krzewie?”
14. Zadanie pracy domowej. Ocena aktywności dzieci.
15. Podsumowanie zajęć - ,,Lubię to…” – chętne dzieci wypowiadają się na temat ulubionego owocu podając jego nazwę, cechy charakterystyczne, takie jak: wygląd i smak oraz nazwa rośliny, na której rośnie.
Monika Werner