Dodaj publikację
Autor
Anna Fleszar
Data publikacji
2015-08-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
200

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza przypadku uczniów w szkole specjalnej.
 Pobierz (docx, 32,2 KB)

Podgląd treści

PROBLEM ZABURZENIA ZACHOWANIA I EMOCJII

Opis i analiza przypadku rozpoznania problemu wychowawczego

1. Identyfikacja problemu.

Uczeń w naszej szkole pojawił się we wrześniu roku szkolnego 2014/2015 jako uczeń klasy I ZSZ. Już od pierwszej lekcji wydawał się miłym chłopcem, lecz od czasu do czasu podczas pierwszych zajęć z jego ust wydostawały się nie cenzuralne słowa. Po zapoznaniu się z orze- czeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Siewierzu okazało się, że uczeń funkcjonuje na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim z zaburzeniami zachowania i emocji. Cechuje go nadmierna nadpobudliwość psychoruchowa i ma trudności

z podporzadkowaniem się dyscyplinie. Na niepowodzenia reaguje złością i agresją. Jest osobą konfliktową i sprawia duże problemy wychowawcze. Powodem zwrócenia uwagi na tego ucznia było:

- rozmawianie i przeszkadzanie na lekcji,

- kłopoty z utrzymaniem dyscypliny Michała na lekcji,

- problem z przeprowadzeniem zaplanowanych lekcji i realizacji danej partii materiału,

- brak przygotowania przez ucznia i prowadzenie notatek,

- brak motywacji do nauki.

2. Geneza i dynamika zjawiska.

Pierwsze obserwacje i spostrzeżenia negatywne o uczniu pojawiły się praktycznie od pierwszej lekcji geografii. Głównym źródłem informacji o tym uczniu były moje obserwacje

i spostrzeżenia podczas lekcji. Dopełnieniem moich informacji były obserwacje ucznia podczas przerw lekcyjnych. Pozostałe informacje ze względu na specyfikę pracy w Szkole Specjalnej było zapoznanie się z orzeczeniem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

w Siewierzu dotyczącej Michała.

Po przeprowadzeniu jednych z pierwszych lekcji i utrwaleniu materiału zwróciłam się do uczniów o zadawanie pytań dotyczących przeprowadzonej lekcji. Poinformowałam ich również, że w razie jakichkolwiek pytań i niejasności mogą się do mnie zwrócić bez względu czy to będzie przed lekcjami, po lekcjach, na dyżurze czy w innym wolnym czasie np. na dodatkowo wyznaczonych konsultacjach, lekcjach wychowania do życia w rodzinie. Pytania mogły dotyczyć nie tylko przeprowadzonej lekcji, ale także jakiejkolwiek tematyki dotyczącej np. szkoły, problemów wychowawczych czy innych spraw nie koniecznie związanych

ze szkołą. Po tym oświadczeniu Michał zgłosił się do mnie po lekcji i zaczął opowiadać mi swoją historię dotyczącą jego rodziny, obecnego życia oraz na szczęście nieudanej próby samobójczej.

Rozwój problemu w czasie:

- od kiedy? - od września roku szkolnego 2014/2015,

- jak długo? - z dużym nasileniem od września do listopada 2014 roku. Obniżenie negatywnych zachowań i emocji do końca listopada do chwili obecnej,

- jakie były zmiany i jak przebiegały? - zmiany zachowań nasilały się w momencie konfliktów domowych lub niepowodzeń w szkole.

3. Znaczenie problemu.

Istniejący problem Michała zaburzeń zachowania i emocji negatywnie wpływał na pozostałych uczniów tej klasy. Doprowadzając do zwiększenia zachowań negatywnych uczniów ...