Dodaj publikację
Autor
Magdalena Kud
Data publikacji
2015-08-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
94

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza przypadku
 Pobierz (pdf, 131,9 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza przypadku - alienacja uczennicy w środowisku

rówieśniczym

1. Identyfikacja problemu

W roku szkolnym 2013/ 2014 zostałam wychowawcą klasy I

gimnazjum. Klasa liczyła 14 uczniów, w tym 3 chłopców i 11 dziewczynek.

Moją uwagę zwróciła

jedna z uczennic, Klaudia. Zaczęłam uważnie

obserwować postawę

i zachowanie dziewczynki. Wyraźnie nie była

akceptowana w klasie. Brak akceptacji mógł być spowodowany sposobem jej

bycia i zachowania. Dostrzegłam, że często nawet neutralne sytuacje

odbierała jako atak przeciwko sobie. To ona często występowała w roli

pokrzywdzonej. Zauważyłam, że jej zachowanie irytuje pozostałych uczniów.

Dziewczynka często popadała w konflikty, była bezkrytyczna w stosunku do

swojego zachowania, towarzyszyło jej duże poczucie krzywdy. Dodatkowo nie

pracowała na miarę swoich możliwości, osiągając niskie wyniki w nauce.

Rozmowy z innymi nauczycielami potwierdziły moje spostrzeżenia.

2.Geneza i dynamika zjawiska

Na podstawie wywiadu z poprzednim wychowawcą i nauczycielem

nauczania zintegrowanego dowiedziałam się, że od początku Klaudia

wyróżniała się w tej klasie. Zawsze miała najwięcej do powiedzenia, skarżyła

na inne dzieci i przez to, nie była lubiana w klasie. W szkole uczennica

wykazuje entuzjazm do nowych przedsięwzięć. Łatwo nawiązuje kontakty z

rówieśnikami, ale trudno jest jej je utrzymać, gdyż często wydaje polecenia,

bywa konfliktowa i zaczepna. Jeśli chodzi o naukę dziewczynka potrafi

słuchać nauczyciela i aktywnie uczestniczyć w lekcji. W pełni rozumie

czytany i słuchany tekst. Szybko opanowuje pamięciowo wiersze i teksty

piosenek. Posiada ogólną wiedzę o otaczającym świecie. Mimo tego nie

pracuje na miarę swoich możliwości.

Wyjaśnieniem pewnych zachowań uczennicy jest jej sytuacja rodzinna.

Klaudia ujawnia niepokój emocjonalny podczas poruszania tematów

związanych z sytuacją rodzinną, co sugeruje obszar przeżywanych przez nią

trudności. Dziewczynka jest dzieckiem z ogromnym bagażem życiowych

doświadczeń. Klaudia wychowywana jest w rodzinie pełnej, ale nie przez

swojego biologicznego ojca, tylko ojczyma, który jest ojcem trójki młodszego

rodzeństwa dziewczynki. Ojczym jest jednak osobą bardzo wymagającą

wobec Klaudii. Jest zwolennikiem dość radykalnej dyscypliny, co powoduje

bunt u dziewczynki. Nadużywa alkoholu.

Niestety Klaudia ma również problemy w relacjach ze swoją matką. Mama

Klaudii przyznała, że nie radzi sobie z zachowaniem córki. Po wielu

rozmowach z dziewczynką zarówno moich jak i pedagoga szkolnego

uczennica odważyła się na szczerą rozmowę. Problemy dziewczynki wiązały

się z poczuciem braku zainteresowania ze strony matki, matka miała również

wygórowane oczekiwania wobec córki, często ją krytykując, nie dając jej

jednocześnie żadnego wsparcia i pomocy edukacyjnej. Sytuację pogarszał

fakt, iż nie ma kontaktu z biologicznym ojcem, o co ma również żal do matki.

Duży wpływ na sytuację rodzinną miał ...