Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza przypadku - alienacja uczennicy w środowisku
rówieśniczym
1. Identyfikacja problemu
W roku szkolnym 2013/ 2014 zostałam wychowawcą klasy I
gimnazjum. Klasa liczyła 14 uczniów, w tym 3 chłopców i 11 dziewczynek.
Moją uwagę zwróciła
jedna z uczennic, Klaudia. Zaczęłam uważnie
obserwować postawę
i zachowanie dziewczynki. Wyraźnie nie była
akceptowana w klasie. Brak akceptacji mógł być spowodowany sposobem jej
bycia i zachowania. Dostrzegłam, że często nawet neutralne sytuacje
odbierała jako atak przeciwko sobie. To ona często występowała w roli
pokrzywdzonej. Zauważyłam, że jej zachowanie irytuje pozostałych uczniów.
Dziewczynka często popadała w konflikty, była bezkrytyczna w stosunku do
swojego zachowania, towarzyszyło jej duże poczucie krzywdy. Dodatkowo nie
pracowała na miarę swoich możliwości, osiągając niskie wyniki w nauce.
Rozmowy z innymi nauczycielami potwierdziły moje spostrzeżenia.
2.Geneza i dynamika zjawiska
Na podstawie wywiadu z poprzednim wychowawcą i nauczycielem
nauczania zintegrowanego dowiedziałam się, że od początku Klaudia
wyróżniała się w tej klasie. Zawsze miała najwięcej do powiedzenia, skarżyła
na inne dzieci i przez to, nie była lubiana w klasie. W szkole uczennica
wykazuje entuzjazm do nowych przedsięwzięć. Łatwo nawiązuje kontakty z
rówieśnikami, ale trudno jest jej je utrzymać, gdyż często wydaje polecenia,
bywa konfliktowa i zaczepna. Jeśli chodzi o naukę dziewczynka potrafi
słuchać nauczyciela i aktywnie uczestniczyć w lekcji. W pełni rozumie
czytany i słuchany tekst. Szybko opanowuje pamięciowo wiersze i teksty
piosenek. Posiada ogólną wiedzę o otaczającym świecie. Mimo tego nie
pracuje na miarę swoich możliwości.
Wyjaśnieniem pewnych zachowań uczennicy jest jej sytuacja rodzinna.
Klaudia ujawnia niepokój emocjonalny podczas poruszania tematów
związanych z sytuacją rodzinną, co sugeruje obszar przeżywanych przez nią
trudności. Dziewczynka jest dzieckiem z ogromnym bagażem życiowych
doświadczeń. Klaudia wychowywana jest w rodzinie pełnej, ale nie przez
swojego biologicznego ojca, tylko ojczyma, który jest ojcem trójki młodszego
rodzeństwa dziewczynki. Ojczym jest jednak osobą bardzo wymagającą
wobec Klaudii. Jest zwolennikiem dość radykalnej dyscypliny, co powoduje
bunt u dziewczynki. Nadużywa alkoholu.
Niestety Klaudia ma również problemy w relacjach ze swoją matką. Mama
Klaudii przyznała, że nie radzi sobie z zachowaniem córki. Po wielu
rozmowach z dziewczynką zarówno moich jak i pedagoga szkolnego
uczennica odważyła się na szczerą rozmowę. Problemy dziewczynki wiązały
się z poczuciem braku zainteresowania ze strony matki, matka miała również
wygórowane oczekiwania wobec córki, często ją krytykując, nie dając jej
jednocześnie żadnego wsparcia i pomocy edukacyjnej. Sytuację pogarszał
fakt, iż nie ma kontaktu z biologicznym ojcem, o co ma również żal do matki.
Duży wpływ na sytuację rodzinną miał ...