Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Zajęcia: ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZE Z JĘZYKA POLSKIEGO
DLA KLASY VI - PRZYGOTOWANIE DO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
klasa VI
Temat zajęć realizowanych: Doskonalenie umiejętności polonistycznych (materiał mieszany)
Cele:
doskonalenie pojęć związanych z liryką i epiką,
rozpoznawanie środków stylistycznych w utworze poetyckim,
wyodrębnienie akapitów w tekście prozatorskim,
stosowanie znaków interpunkcyjnych.
Metody pracy:
praca z tekstem, rozmowa nauczająca
Formy pracy:
praca indywidualna, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne:
przygotowane przez nauczyciela karty pracy (teksty poetyckie, prozatorskie, ćwiczenia do wykonania); napisy z terminami związanymi z liryką i epiką
PRZEBIEG LEKCJI:
I. FAZA WSTĘPNA (PRZYGOTOWAWCZA)
czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności)
nawiązanie do tematyki wcześniejszych zajęć
poinformowanie uczniów na temat tego, czym będziemy się zajmować na zajęciach
Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszej lekcji będziemy doskonalić zdobyte wiadomości z zakresu literatury i wiedzy o języku. Tym samym dzieci wykorzystają swoje umiejętności w praktyce, rozwiązując różne ćwiczenia. Zwrócenie uwagi na to, że zadania, które będą rozwiązywane na zajęciach, nawiązują do wielu poleceń spotykanych w arkuszach sprawdzianu szóstoklasisty.
II. FAZA WŁAŚCIWA (REALIZACYJNA)
Ćwiczenie 1.
Na tablicy umieszczone jest słownictwo związane z liryką i epiką. Waszym zadaniem będzie przydzielenie terminu do odpowiedniej grupy:
LIRYKA:
osoba mówiąca
wers
strofa (zwrotka)
epitet
porównanie
przenośnia
wyraz dźwiękonaśladowczy
rym
rytm
refren
EPIKA:
narrator
bohater literacki
świat przedstawiony
akapit
trójdzielna budowa (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
baśń
legenda
opowiadanie
powieść
sprawozdanie
Uczniowie dopasowują pojęcia na tablicy i wykonują ćwiczenie 1. na karcie pracy.
Nauczyciel informuje uczniów, że to ćwiczenie miało na celu przypomnienie i utrwalenie wiadomości teoretycznych związanych z liryką i epiką.
Teraz przejdziemy do ćwiczeń praktycznych. Wspólnie wykonamy ćwiczenia.
Ćwiczenie 2.
Tekst nr 1 – „Zdarzenie” – Leopold Staff
Podarłem w gniewie białą kartkę
I w piec wrzuciłem cztery rymy,
Co się nie chciały sprząc uparte,
I bure z nich powiały dymy.
I gdy mnie otrzeźwiła proza,
Nagle z czarnego kałamarza
Strzelił śnieżna tuberoza*,
To się czasami w życiu zdarza.
* tuberoza – silnie pachnąca roślina pochodząca z Meksyku; z jej kwiatów otrzymuje się olejki eteryczne do produkcji perfum
Pytania skierowane do uczniów na podstawie tekstu wiersza:
Kim jest osoba mówiąca? (Osobą mówiącą jest poeta.)
Jaka sytuacja została przedstawiona w utworze? ( W utworze została przedstawiona sytuacja wysiłku tworzenia wiersza, trud pisania.)
Wyszukaj w wierszu środki stylistyczne i podkreśl je według wzoru:
Przenośnia: ======== (np.„I w piec wrzuciłem cztery rymy”)
Ożywienie: - - - - - - - - („Strzeliła śnieżna tuberoza”)
Uosobienie: - . -. - . - . („Strzeliła tuberoza”)
Epitet: ____________ (np. białą kartkę, bure dymy, czarnego kałamarza, śnieżna tuberoza)
Zaznacz w tekście rymy.
Co ma wpływ na rytmiczność wiersza? (przypomnienie terminu, jeśli to ...