Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Otoczeni reklamami
Konspekt zajęć bibliotecznych dla klasy VI szkoły podstawowejCzas trwania – 90 minut
Cele główne:
- zapoznanie uczniów z definicją, a także historią i metodami oddziaływania reklamy
- kształtowanie postawy krytycznego odbiorcy komunikatów reklamowych
- posługiwanie się różnymi źródłami informacji
Cele operacyjne:
Po zajęciach uczeń potrafi:
podać definicję i krótką historię reklamy
wyjaśnić mechanizmy jej oddziaływania
zauważyć zagrożenia wynikające z uproszczeń stosowanych w reklamach
odbierać krytycznie przekazy reklamowe
samodzielnie wykonać reklamę dowolnie wybranego produktu
Uczeń zrozumiał pojęcia:
billboard
spot
product placement
galanteria reklamowa
Uczeń po zajęciach powinien:
doskonalić umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w książkach
nauczyć się aktywnego współdziałania w grupie
Metody:
- słowna – pogadanka
- praktyczna – praca w zespołach
- pokazowa – książki, film
Środki dydaktyczne:
- laptop
- rzutnik multimedialny
- książki
- duży arkusz papieru, kolorowe pisaki
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie:
Powitanie uczniów
Podanie tematu lekcji
Główna część zajęć:
Krótka rozmowa nauczyciela z uczniami na temat reklamy
Wyświetlenie prezentacji w programie Power Point na temat historii reklamy, jej rodzajów i metod oddziaływania
Pogadanka na temat zagrożeń wynikających z uproszczeń stosowanych w reklamach
Część końcowa:
Dzieci odpowiadają w swoich zespołach na pytania, korzystając z wcześniej przygotowanych wydawnictw (załącznik nr 2)
Wybrany uczeń odczytuje głośno odpowiedzi. Nauczyciel, w miarę potrzeby, poprawia i uzupełnia wiedzę uczniów
Każdy zespół uczniów projektuje reklamę. Nauczyciel informuje, że przy ocenie reklamy będą brane pod uwagę: pomysł, gra słów, realizacja plastyczna oraz współpraca w zespole
Zaprezentowanie przez grupy wykonanych prac
Ocenienie przez nauczyciela zaprezentowanych reklam
Wyświetlenie filmu pt. „Kupujesz to? czyli wy wobec reklamy”
Ewaluacja zajęć: spróbuj określić, jak oceniasz dzisiejsze zajęcia. Będą w tym pomocne rozpoczęte już zdania (załącznik nr 3). Dokończ je na otrzymanych kartkach i wychodząc pozostaw w pudełeczku na biurku
Bibliografia:
Albertowska Anna: Dziecko – podmiot reklamy. Edukacja i Dialog 2006 nr 1 s. 58-61
Budzyński Wojciech: Reklama: techniki skutecznej perswazji. Warszawa: Poltex, 2001
Gędek Matek: Reklama: zarys problematyki. Lublin: Wydaw. KUL, 2013
Kopaliński Władysław: Słownik wydarzeń, pojęć i legend XX wieku. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 1999
Media / pod red. Edyty Banaszkiewicz-Zygmunt. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2000
Niesiobędzka Małgorzata: Rola reklamy w kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2007 nr 10 s. 32-37
Orkiszewska Barbara: Uległość wobec reklam. Edukacja i Dialog 2006 nr 1 s. 61-64
Pachecka Małgorzata: Czy można wierzyć reklamie? Język Polski w Szkole IV-VI 2002/2003 nr 35 s. 54-57
Reklama w społeczeństwie informacyjnym: kontakty społeczno-informacyjne. Kraków: Maternus Media, 2010
Scenariusze zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej / pod red. Wacława Strykowskiego. Poznań: Wydaw. Naukowe UAM, 2002
Sitarczyk Małgorzata, Łukasik Magdalena: Reklama i ...