Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Andrzej Bezmian
nauczyciel chemii- gimnazjum – klasa 1
O czym mówiliśmy na poprzedniej lekcji? – przypomnienie celów NaCoBezu.
Temat lekcji: W jaki sposób mogą się łączyć atomy? –wiązania jonowe. (wyd. WSiP)
Cele lekcji:
1. Zapoznanie z pojęciami- jon, kation, anion, dublet, oktet elektronowy, wiązanie jonowe;
2. Powstawanie związku chemicznego z wiązaniem jonowym;
3. Wykorzystanie multimediów podczas lekcji.
Z poprzedniej lekcji:
1. Zapoznanie z pojęciami- wzór chemiczny, wzór sumaryczny i strukturalny, współczynnik stechiometryczny;
2. Powtórzenie budowy atomu na wybranych przykładach, np. chloru, potasu, siarki, magnezu, glinu.
Cele NaCoBezu :
1. Potrafisz wyszukać informacje w podręczniku- dot. nowych pojęć;
2. Wymienisz po 2 przykłady atomów metali i niemetali korzystając z układu okresowego;
3. Narysujesz lub zapiszesz budowę atomu metalu lub niemetalu;
4. Narysujesz schemat powstawania wiązań chemicznych na arkuszu papieru;
5. W zespole dwuosobowym uzupełnisz kartę pracy opisując doświadczenie powstawania soli kuchennej- chlorku sodu;
6. Rozwiązujesz zadanie 1, 4, 5, 6 / str. 60-61 w zeszycie ćwiczeń.
Przebieg lekcji:
I. Przypomnienie celów lekcji poprzedniej oraz nawiązanie do lekcji bieżącej.
II. Sprawdzenie rozwiązania zadania domowego nr 2, 3/ str. 60 w ćwiczeniach oraz rozpoznawanie rodzajów wzorów chemicznych. Opisanie budowy atomu chloru.
III. Analizowanie układu okresowego- metale, niemetale, jony dodatnie, ujemne, oktet elektronowy, gazy szlachetne. (odnajdywanie)
IV. Podział na 2 grupy- dziewczęta rysują w zeszytach atom niemetalu siarki, chłopcy metalu magnezu. Prezentacja wyników (arkusze papieru, multimedia)
V. Uczniowie rysują na arkuszu papieru powstawanie wiązania jonowego na podstawie multimediów. Zabawa z czekoladą.
VI. Praca w zespołach dwuosobowych- uzupełnianie karty pracy na podstawie filmu ilustrującego powstawanie wiązania jonowego w soli kuchennej.
VII. Rozwiazywanie zadań w ćwiczeniach- nr 1,4,5,6 str. 60-61. (praca domowa)
Podsumowanie lekcji- np.
1. Przypomnienie nowych pojęć- anion, kation
2. Dlaczego metale oddają elektrony, a niemetale je przyjmują? W jaki sposób można zapisać te jony?
3. Jakie wiązania chemiczne tworzą metale i niemetale?
Standardy: 2.7; 2.8; 2.10