Dodaj publikację
Autor
Andrzej Bezmian
Data publikacji
2015-10-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
102

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja chemii uwzględniająca ocenianie kształtujące do gimnazjum w klasie 1 - obejmuje wiązania jonowe pomiędzy atomami tworzącymi związki chemiczne.
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści


Andrzej Bezmian

nauczyciel chemii- gimnazjum – klasa 1

O czym mówiliśmy na poprzedniej lekcji? – przypomnienie celów NaCoBezu.

Temat lekcji: W jaki sposób mogą się łączyć atomy? –wiązania jonowe. (wyd. WSiP)

Cele lekcji:

1. Zapoznanie z pojęciami- jon, kation, anion, dublet, oktet elektronowy, wiązanie jonowe;

2. Powstawanie związku chemicznego z wiązaniem jonowym;

3. Wykorzystanie multimediów podczas lekcji.

Z poprzedniej lekcji:

1. Zapoznanie z pojęciami- wzór chemiczny, wzór sumaryczny i strukturalny, współczynnik stechiometryczny;

2. Powtórzenie budowy atomu na wybranych przykładach, np. chloru, potasu, siarki, magnezu, glinu.

Cele NaCoBezu :

1. Potrafisz wyszukać informacje w podręczniku- dot. nowych pojęć;

2. Wymienisz po 2 przykłady atomów metali i niemetali korzystając z układu okresowego;

3. Narysujesz lub zapiszesz budowę atomu metalu lub niemetalu;

4. Narysujesz schemat powstawania wiązań chemicznych na arkuszu papieru;

5. W zespole dwuosobowym uzupełnisz kartę pracy opisując doświadczenie powstawania soli kuchennej- chlorku sodu;

6. Rozwiązujesz zadanie 1, 4, 5, 6 / str. 60-61 w zeszycie ćwiczeń.

Przebieg lekcji:

I. Przypomnienie celów lekcji poprzedniej oraz nawiązanie do lekcji bieżącej.

II. Sprawdzenie rozwiązania zadania domowego nr 2, 3/ str. 60 w ćwiczeniach oraz rozpoznawanie rodzajów wzorów chemicznych. Opisanie budowy atomu chloru.

III. Analizowanie układu okresowego- metale, niemetale, jony dodatnie, ujemne, oktet elektronowy, gazy szlachetne. (odnajdywanie)

IV. Podział na 2 grupy- dziewczęta rysują w zeszytach atom niemetalu siarki, chłopcy metalu magnezu. Prezentacja wyników (arkusze papieru, multimedia)

V. Uczniowie rysują na arkuszu papieru powstawanie wiązania jonowego na podstawie multimediów. Zabawa z czekoladą.

VI. Praca w zespołach dwuosobowych- uzupełnianie karty pracy na podstawie filmu ilustrującego powstawanie wiązania jonowego w soli kuchennej.

VII. Rozwiazywanie zadań w ćwiczeniach- nr 1,4,5,6 str. 60-61. (praca domowa)

Podsumowanie lekcji- np.

1. Przypomnienie nowych pojęć- anion, kation

2. Dlaczego metale oddają elektrony, a niemetale je przyjmują? W jaki sposób można zapisać te jony?

3. Jakie wiązania chemiczne tworzą metale i niemetale?

Standardy: 2.7; 2.8; 2.10