Dodaj publikację
Autor
Marta Bąkowska
Data publikacji
2015-10-19
Średnia ocena
5,00
Pobrań
55

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia przeprowadzone w klasie trzeciej. Dzieci same kwasiły warzywa, dowiedziały się dlaczego warto jeść kwaszone warzywa, napisały przepis, dowiedziały się dlaczego żywność się psuje i jak ją przed tym zabezpieczać.
 Pobierz (doc, 46,5 KB)

Komentarze

DilSe, 2015-10-28, ocena:

Podoba mi się ta propozycja. W przyszłym roku z moimi trzecioklasistami zrobimy kwaszonki :)

Podgląd treści


Zajęcia dla klasy III
 Temat: Robimy kwaszonki. Sposoby konserwowania żywności.

Cele zajęć:
Uczennice/ uczniowie:
- znają wartosci zdrowotne kwaszonych warzyw (podają przynajmniej 3 korzyści)
- wytłumaczą dlaczego żywność się psuje i jak ją przed tym chronić
- podadzą 4 konserwowania żywności
- zredagują przepis
- psługują się pojęciami: kilogram, dekagram, pół kilograma, ćwierć kilograma, litr, mililitr, pół litra, ćwierć litra
- doskonalą umiejetność wspólpracy w zespole

Metody:praktyczna, problemowa, podająca

Formy: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: warzywa i składniki kwaszonek, waga szalkowa, odważniki, szklanka o pojemności 250ml, miska, zdjęcia produktów żywnościowych świeżych i zepsutych, zdjęcia prezentujące konserwowanie żywności - mrożenie, wędzenie, pasteryzację, suszenie, bloki rysunkowe, kredki, flamastry, kolorowy papier

Ważne:
Przed zajęciami uczniowie zostali podzieleni na 4 zespoły, każdy z zespołów przynosi na zajęcia produkty do kwaszenia - koper, korzeń chrzanu, czosnek, gorczycę, liście drzew owocowych i dębu (jeśli to możliwe), średniej wielkości kamionkę z pokrywką, sól oraz:
zespół I - ogórki,
zespół II - cukinia,
zespół III - pomidory
zespół IV - pokrojona papryka
Każdy zespół ma też postarać dowiedzieć, jak jedzenie kwaszonek wpływa na organizm człowieka.

Przebieg zajęć:
1. Uczniowie ustawiają ławki w wyspy, przy każdej z nich będzie pracował jeden zespół; układają przyniesione produkty na ławkach.
2. Uczniowie w zespołach ważą  przyniesione warzywa na wadze szalkowej.
Przypominamy jednostki masy - kg, dag, pół kilograma. Prowadząca zapisuje na tablicy wagę każdego produktu.
Uczniowie wykonują obliczenia w zespołach np.: Ile razem ważą wszystkie produkty? Ile brakuje żeby było 5 kg ogórków? Ile razem ważą pomidory i cukinia? itp.
3. Rozmowa na temat pożytków z jedzenia kwaszonek:
- chronią przed infekcjami, wzmagają odporność
- poprawiają trawienie
- korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie
- poprawiają nastrój
- zmniejszają senność i zmęczenie (wykazują dziaąłnie antydepresyjne)
4. Kwaszenie warzy
Dzieci układają w kamionkach ząbki czosnku, baldachy kopru, liście drzew owocowych, kawałki chrzanu, oraz warzywa, wsypują garść gorczycy i zakrywają warzywa resztą liści.
5. Przygotowanie zalewy - 2 łyżki soli na 1l ciepłej wody.
Problem: Jak odmierzyć litr wody, ile to jest litr?
Przypomnienie jednostek pojemności: l, ml. Przypomnienie pojemności szklanki i wykorzystanie jej  do odmierzania płynu.
Wykonanie zalewy i zalanie nią warzyw.
 
6. Redagowanie w zespołach przepisu na kwaszone warzywa.
Warto poprzedzić ten etap przypomnieniem elementów, które powinien zawierać prawidłowy tekst, na tablicy można też zapisać pomocne sformułowania.
7. Omówienie z uczniami tekstu dotyczącego powodów psucia się żywności i sposobów jej konserwacji, prezentacja zdjęć ilustrujących opisane zjawiska.
8. Samodzielna praca nad kartą z zadaniami.
9. Uczniowie w zespołach, w których przygotowywali kwaszonki, wykonują plakat lub scenkę zachęcający do jedzenia kwaszonych warzyw ...