Dodaj publikację
Autor
Anita Mańka
Data publikacji
2015-10-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
116

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ważny moment w życiu każdego dziecka - rozpoczęcie nauki w szkole.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


Adaptacja dzieci w klasie pierwszej.

Rozpoczęcie nauki w szkole to moment ogromnie ważny w życiu każdego dziecka. Wyczekiwany okres, czasem z radością i niecierpliwością, czasem z obawami, przełomowy, pamiętany przez wiele długich lat. Bardzo ważne jest, by proces adaptacji przebiegał optymalnie – by budował w dziecku globalne poczucie bezpieczeństwa i był bazą do kształtowania późniejszych wieloletnich, pozytywnych doświadczeń związanych z byciem uczniem.
Mogę stwierdzić, że rzadko który dorosły nie jest w stanie przypomnieć sobie swój pierwszy dzień w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Z reguły jest to tak ważne wydarzenie,
że trwale zapisuje się w ludzkiej pamięci. Dobra adaptacja to proces optymalnego przystosowania do nowych warunków, regulacja relacji z otoczeniem, przyswojenie sobie nowych informacji i schematów oraz włączenie ich w swoje funkcjonowanie.
Dziecko spotyka się z sytuacją wymagającą zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania, w którym dotąd dominowała zabawa. Po przekroczeniu progu szkoły sytuacja zmienia się w sposób dla dziecka odczuwalny. Początkujący uczeń w nowym środowisku czuje się często zagubiony i przestraszony. Spotyka się z nowymi twarzami, nieznajomymi nauczycielami i wieloma sytuacjami, których jeszcze w żuciu nie doświadczył. Dziecko przeżywa trudności i lęki związane z podejmowaniem nowej roli i odnajdywaniem się w nowym środowisku. Według Wincentego Okonia adaptacja społeczna jest to,, proces lub wynik procesu uzyskiwania równowagi między potrzebami jednostki a warunkami otoczenia społecznego; czynniki regulujące prawidłowy przebieg adaptacji społecznej
to uspołecznienie jednostki kształtujące wrażliwość na potrzeby innych ludzi i dobro społeczne, jak również- inteligencja i znajomość własnych możliwości”
Dziecko nie zaczyna uczyć się dopiero w szkole. Uczy się od pierwszych dni swego życia, jednak nauka w szkole różni się zasadniczo od dotychczasowego procesu uczenia się.
Staje się czynnością systematyczną i zorganizowaną. Ma też charakter teoretyczny, gdyż wiele informacji, zasad, reguł dziecko nie może zastosować od razu, niektóre zaś będzie mogło sprawdzić w niedalekiej przyszłości, a niektóre prawie wcale. Ponadto proces uczenia się w szkole naznaczony jest obowiązkiem. Obowiązek ten ma również ogromny wpływ
na adaptację dziecka. Do tej pory pojęcie obowiązku było związane np. z czynnościami bycia dyżurnym w przedszkolu i odbywało się to w atmosferze zabawy i pewnego luzu.
W szkole wszystko odbywa się inaczej. Wiele musi się nauczyć, zapamiętać, wiele czynności wykonać i będzie z nich rozliczane ono samo, osobiście, np. słownie, bądź za pomocą stopni. Dla ucznia klasy I otrzymanie stopnia stanowi zawsze wielkie przeżycie bez względu na to czy jest to ocena, plus, minus, czy słoneczko.
Uczeń dobrze adaptujący się powinien stopniowo poznawać nowe środowisko, uczyć się czynności ...