Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dziennikarstwo i świat mediów.
Innowacja pedagogiczna o charakterze
programowo – organizacyjnym
z zakresu języka polskiego.
Opracowała mgr Marta Kowara-Czarnecka
PROJEKT INNOWACJI
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 im. Szarych Szeregów w Skierniewicach.
Autor: Marta Kowara-Czarnecka
Temat: Dziennikarstwo i świat mediów. Rozwijanie kreatywności, kompetencji komunikacyjnych i świadomego odbioru kultury.
Przedmiot: język polski
Rodzaj innowacji: programowo - organizacyjna
Data wprowadzenia: 01.09.2013r.
Data zakończenia: 30.05.2016r.
Innowacja została opracowana dla klasy dziennikarsko-medialnej ze zwiększoną liczbą godzin języka polskiego przyznanych przez organ prowadzący – Prezydenta miasta Skierniewice zgodnie z ramowym programem nauczania:
rok szkolny 2013/2014 - 4 godz. + 2 godz. w ramach innowacji,
rok szkolny 2014/2015 - 5 godz. + 2 godz. w ramach innowacji,
rok szkolny 2015/2016 – 5 godz. + 2 godz. w ramach innowacji.
Innowacja pedagogiczna zachowuje cele kształcenia i umiejętności uczniów określone w podstawie programowej (w zakresie czytania i słuchania, samokształcenia i docierania do informacji, świadomości językowej, interpretacji, tworzenia wypowiedzi). Bazą dla innowacji jest „Program nauczania”, opracowany przez WSiP do podręcznika „Świat w słowach i obrazach” W. Bobińskiego oraz „Język polski. Nauka o języku” D. Chwastniewskiej (GWO).
Innowacja rozwija umiejętności kluczowe niezbędne do podjęcia nauki na kolejnym etapie kształcenia i funkcjonowania w życiu społecznym.
Ponadto do realizacji treści z zakresu edukacji filmowej posłużą filmy zawarte w pakiecie „Filmoteka szkolna”.
Powody wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane.
Główną ideą innowacji jest położenie nacisku na często zaniedbywaną sferę kultury szeroko pojętej, zwłaszcza na edukację poprzez film, prasę, Internet. W świecie mediów, przy coraz bardziej zanikającym wśród dzieci i młodzieży nawyku sięgania po książkę czy gazetę, niezwykle istotne jest uwrażliwienie uczniów na świadome uczestnictwo w kulturze masowej. Ponadto zadaniem współczesnej szkoły jest dbanie o wszechstronny rozwój osobowości dziecka, stymulowanie jego zainteresowań i wyzwalanie rożnych form aktywności. Film jest świetnym narzędziem do tego, by poprzez projekcję uwrażliwiać i poszerzać wiedzę uczniów, zaś redagowanie gazetki szkolnej to jedna z najbardziej wszechstronnych form aktywizowania młodzieży.
Zajęcia oparte na analizie współczesnych tekstów kultury ( film, reklama, prasa, portale internetowe) niewątpliwie wpłyną na poszerzenie wiedzy w zakresie kompetencji medialnych uczniów, a prowadzone w sposób niestandardowy ( np. projekcje filmów w kinie, prezentacje multimedialne czy warsztaty dziennikarskie ) stanowić będą atrakcyjną formę zgłębiania tajników pracy filmowca czy dziennikarza.
Elementy kultury masowej są niezwykle istotnym nośnikiem przekazu, kształtującym postawy uczniów ( zarówno pozytywne, jak i negatywne) i silnie oddziałującym na świadomość odbiorcy. Należy mieć nadzieję, że lepsze przygotowanie młodego człowieka do krytycznego odbioru tekstów kultury pozbawi owo oddziaływanie negatywnego wpływu na odbiorców.
W dobie Internetu i ...