Dodaj publikację
Autor
Marta Kowara-Czarnecka
Data publikacji
2015-10-24
Średnia ocena
5,00
Pobrań
114

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dziennikarstwo i świat mediów. Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – organizacyjnym z zakresu języka polskiego.
 Pobierz (docx, 38,1 KB)

Podgląd treści

Dziennikarstwo i świat mediów.

Innowacja pedagogiczna o charakterze

programowo – organizacyjnym

z zakresu języka polskiego.

Opracowała mgr Marta Kowara-Czarnecka

PROJEKT INNOWACJI

Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 im. Szarych Szeregów w Skierniewicach.

Autor: Marta Kowara-Czarnecka

Temat: Dziennikarstwo i świat mediów. Rozwijanie kreatywności, kompetencji komunikacyjnych i świadomego odbioru kultury.

Przedmiot: język polski

Rodzaj innowacji: programowo - organizacyjna

Data wprowadzenia: 01.09.2013r.

Data zakończenia: 30.05.2016r.

Innowacja została opracowana dla klasy dziennikarsko-medialnej ze zwiększoną liczbą godzin języka polskiego przyznanych przez organ prowadzący – Prezydenta miasta Skierniewice zgodnie z ramowym programem nauczania:

rok szkolny 2013/2014 - 4 godz. + 2 godz. w ramach innowacji,

rok szkolny 2014/2015 - 5 godz. + 2 godz. w ramach innowacji,

rok szkolny 2015/2016 – 5 godz. + 2 godz. w ramach innowacji.

Innowacja pedagogiczna zachowuje cele kształcenia i umiejętności uczniów określone w podstawie programowej (w zakresie czytania i słuchania, samokształcenia i docierania do informacji, świadomości językowej, interpretacji, tworzenia wypowiedzi). Bazą dla innowacji jest „Program nauczania”, opracowany przez WSiP do podręcznika „Świat w słowach i obrazach” W. Bobińskiego oraz „Język polski. Nauka o języku” D. Chwastniewskiej (GWO).

Innowacja rozwija umiejętności kluczowe niezbędne do podjęcia nauki na kolejnym etapie kształcenia i funkcjonowania w życiu społecznym.

Ponadto do realizacji treści z zakresu edukacji filmowej posłużą filmy zawarte w pakiecie „Filmoteka szkolna”.

Powody wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane.

Główną ideą innowacji jest położenie nacisku na często zaniedbywaną sferę kultury szeroko pojętej, zwłaszcza na edukację poprzez film, prasę, Internet. W świecie mediów, przy coraz bardziej zanikającym wśród dzieci i młodzieży nawyku sięgania po książkę czy gazetę, niezwykle istotne jest uwrażliwienie uczniów na świadome uczestnictwo w kulturze masowej. Ponadto zadaniem współczesnej szkoły jest dbanie o wszechstronny rozwój osobowości dziecka, stymulowanie jego zainteresowań i wyzwalanie rożnych form aktywności. Film jest świetnym narzędziem do tego, by poprzez projekcję uwrażliwiać i poszerzać wiedzę uczniów, zaś redagowanie gazetki szkolnej to jedna z najbardziej wszechstronnych form aktywizowania młodzieży.

Zajęcia oparte na analizie współczesnych tekstów kultury ( film, reklama, prasa, portale internetowe) niewątpliwie wpłyną na poszerzenie wiedzy w zakresie kompetencji medialnych uczniów, a prowadzone w sposób niestandardowy ( np. projekcje filmów w kinie, prezentacje multimedialne czy warsztaty dziennikarskie ) stanowić będą atrakcyjną formę zgłębiania tajników pracy filmowca czy dziennikarza.

Elementy kultury masowej są niezwykle istotnym nośnikiem przekazu, kształtującym postawy uczniów ( zarówno pozytywne, jak i negatywne) i silnie oddziałującym na świadomość odbiorcy. Należy mieć nadzieję, że lepsze przygotowanie młodego człowieka do krytycznego odbioru tekstów kultury pozbawi owo oddziaływanie negatywnego wpływu na odbiorców.

W dobie Internetu i ...