Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zajęcia dla klasy III
Temat: Bogactwo z rośli. Rośliny okopowe, oleiste, włókniste, zbożowe.
Cele:
Uczennice/ Uczniowie:
-wyjaśnią pojęcia: rośliny okopowe, rośliny oleiste, rośliny, włókniste, rośliny zbożowe,
- rozpoznają i wskażą omawiane rośliny,
- przyporządkują omawiane rośliny do właściwej grupy,
- wymieniają produkty uzyskiwane z omawianych roślin,
- doskonalą umiejętność współpracy w parze
Metody:
praktyczna, problemowa, podająca
Formy:
zbiorowa, indywidualna
Potrzebne materiały:
kilkanaście produktów wytwarzanych z omawianych roślin (kasze, makarony, mąki, oleje, cukier, chipsy buraczane i marchewkowe, lniane nici i materiał, sznurek konopny, pieczywo), po jednej jasnej bułce dla każdego dziecka, zdjęcia omawianych roślin i wytwarzanych z nich produktów lub prezentacja multimedialna na ten temat (np. "Bogactwo z roślin), karta pracy
Przebieg zajęć:
1. Osoba prowadząca rozkłada w sali przygotowane produkty, przypina do nich karteczki z numerami w czterech kolorach - produkty uzyskane z roślin oleistych - kolor niebieski, produkty uzyskane z roślin zbożowych - kolor zielony, produkty uzyskane z roślin okopowych – kolor czarny, produkty uzyskane z roślin włóknistych - kolor czerwony.
2. Uczennice i uczniowie podzieleni na pary przemieszczają się po sali, oglądają przygotowane produkty. Ich zadaniem jest rozpoznanie tych produktów i próba ustalenia, z jakiej rośliny zostały wytworzone. Swoje wnioski każdy uczeń notuje w tabeli z karty pracy. Uczniowie uzupełniają 1., 3., 4. kolumnę tabeli.
3. Omówienie spostrzeżeń dzieci. Ustalenie nazw wszystkich produktów oraz roślin, z których zostały wyprodukowane. W przypadku, gdy żadne dziecko nie zna nazwy produktu lub rośliny, z której on powstał, wiersz pozostaje pusty, zostanie uzupełniony podczas omawiania prezentacji.
4. Wnioski z wykonanego zadania:
- Jakie inne produkty można wytworzyć z roślin, których nazwy pojawiły się w tabeli?
- Co łączy rośliny oznaczone tym samym kolorem? Co z nich wytwarzamy?
- Dlaczego niektóre rośliny pojawiają się w dwóch grupach (np. len, mogłaby też być to kukurydza)?
5. Omówienie prezentacji dotyczącej roślin okopowych, włóknistych, oleistych, zbożowych i pozyskiwanych z nich produktów. Dzieci uzupełniają luki w tabeli i ostatnią jej kolumnę.
6. Wklejeni karty pracy do zeszytu, wykonanie legendy do kart pracy, np.
czarny - rośliny okopowe, czyli takie, które okopujemy ziemią, np. buraki, marchew, ziemniaki
czerwony - rośliny włókniste to te, które mają w łodygach włókna, produkujemy z nich nici, np. len, konopie
niebieskie - rośliny oleiste, z ich nasion tłoczymy olej np. rzepak, len, słonecznik
zielone - rośli zbożowe z ich nasion robimy mąkę, płatki, kaszę są to np. pszenica, jęczmień, proso, kukurydza
Do notatki dzieci mogą zrobić ilustracje.
7. Degustacja olejów. Osoba prowadząca nalewa do miseczek różnego rodzaju oleje (np. lniany, rzepakowy, oliwę, olej z orzechów włoskich, pistacjowy, arachidowy, sezamowy ...