Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Jaką masę i strukturę ma cząsteczka?
Prowadzacy: Andrzej Bezmian
Lekcja chemii w klasie I gimnazjum
Pomoce: patyczki i kubeczek, kolorowe kartki- żółta, zielona, czerwona, kartki ABCD, magnez, palnik, 2 szklane płytki, zapałki, metalowa łyżka, modele atomów, karty pracy
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: nauczyciel odwołuje się do wcześniejszej lekcji chemii, na której uczniowie poznali wzory sumaryczne tlenków oraz odczytywanie ich wartościowości.
Nawiązuje także do tego, że umiejętność liczenia lub odczytywania wartościowości metalu i niemetalu pozwala na konstrukcję wzorów przestrzennych czyli strukturalnych związków chemicznych. Od stopnia wartościowości zależą właściwości fizyczne i chemiczne substancji. Np. żelazo II- nie rdzewieje, a żelazo III- jest rdzewiejące. Człowiek wykorzystuje te właściwości w technologii produkcji różnych materiałów, lekarstw czy komputerowym modelowaniu struktury materii. Najczęściej jedno wiązanie chemiczne nadaje inna strukturę i właściwości, w ten sposób otrzymuje się np. nowe lekarstwa lub nowe smaki i zapachy produktów spożywczych.
Do naszych obliczeń za pewnik przyjmujemy, że wartościowość tlenu wynosi II.
Nauczyciel przedstawia uczniom zasady obowiązujące na zajęciach:
1. jesteśmy aktywni
2. pracujemy w parach
3. używamy kolorowych kartek
4. używamy kartek ABCD do prezentacji wyników
5. nie zgłaszamy się do odpowiedzi przez podniesienie ręki
Metoda: odpytywania, modelowania, patyczki z imieniem ucznia, eksperyment.
NaCoBezu (na co będę zwracać uwagę?): a. wykonasz model wzoru strukturalnego tlenku pierwiastka III wartościowego i IV wartościowego przy tlenie II wartościowym; b. obliczysz masę 1 mola związku chemicznego.
Cele lekcji: Modelowanie struktury prostych tlenków, umiejętność czytania układu okresowego dot. symboli i nazw pierwiastków chemicznych oraz odczytywania ich masy, obliczanie masy 1 mola- czyli 1 cząsteczki , prezentacja wyników pracy zespołu.
Na dzisiejszej lekcji poznacie strukturę przestrzenną tlenków oraz poznacie masę molową tych związków.
Przebieg lekcji (metody i aktywności):
1. „Burza mózgów” : z czym kojarzy Wam się termin- struktura związku chemicznego? Uczniowie zapisują skojarzenia na karcie pracy- zadanie 0.
2. Pytanie kluczowe- od czego zależy struktura danego związku chemicznego? Ile waży mol? Uczniowie podczas lekcji zastanawiają się nad odpowiedzią, pod koniec lekcji nauczyciel wraca do pytań.
3. Nauczyciel spala magnez w tlenie i pokazuje substrat magnezu oraz produkt spalania- tlenek magnezu, a następnie poleca odczytać z układu okresowego symbole magnezu i tlenu oraz ich wartościowości- zadanie 3. Uczniowie wybierają prawidłową odpowiedź na kartach ABCD pokazując ją.
4. Uczniowie rozwiązują zadania 11,2,4,5 oraz prezentują odpowiedzi na kartach ABCD. Pamiętają o wartościowości tlenu II.
5. Uczniowie rozwiązują zadania 9,10 oraz prezentują odpowiedzi na kartach ABCD, a następnie wykonują modele wybranych związków chemicznych z zadania 9 ...