Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Buczkowska
Data publikacji
2015-11-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
59

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Czas wolny – to czas bez obowiązków, przeznaczony na zajęcia dowolne, jest niezbędnym warunkiem realizacji zainteresowań. Podczas pobytu dzieci w świetlicy szkolnej skłaniamy dzieci do wartościowego zagospodarowania czasu przed i po lekcjach, zachęcając do uczestniczenia w różnych formach spędzania czasu, tym samym dając dziecku fachowe porady i wskazówki.
 Pobierz (doc, 49,5 KB)

Podgląd treści


Czas wolny dzieci w świetlicy szkolnej

Czas wolny – to czas bez obowiązków, przeznaczony na zajęcia dowolne, jest niezbędnym warunkiem realizacji zainteresowań. Podczas pobytu dzieci w świetlicy szkolnej skłaniamy dzieci do wartościowego zagospodarowania czasu przed i po lekcjach, zachęcając do uczestniczenia w różnych formach spędzania czasu, tym samym dając dziecku fachowe porady i wskazówki.
Czas wolny dzieci w świetlicy nie oznacza, że nie robią one nic. Każde zajęcie ma określony cel, wyrównują braki lub wzbogacają wiedzę dziecka o otaczającym go świecie, nawet zabawa w świetlicy uczy, bawi i wychowuje. W swojej pracy z dziećmi wykorzystuję wiele ciekawych form. Każdy dzień rozpoczynamy od rozmowy w kręgu, uczeń opowiada, co go spotkało dnia poprzedniego, z czego jest zadowolony, a z czego nie, co by chciał zmienić. Każdy, więc ma możliwość poznania innych ze swoją osobą. Następnie omawiamy określone tematy, zagadnienia, które zaplanowaliśmy opracować sobie w danym tygodniu. Najczęstszą formą jest pogadanka (dialog, polega na rozmowie nauczyciela z uczniem, przy czym nauczyciel jest osobą kierującą. Nauczyciel stawia uczniom pytania, na które otrzymuje odpowiedzi). Pogadanka urozmaicana jest wiadomościami z podręczników, encyklopedii lub internetu. Podczas omawiania poszczególnych bloków tematycznych czytane są wiersze, bajki i opowiadania dotyczące danego zagadnienia. W ciągu tygodnia wykonuje się przynajmniej dwie prace plastyczne (stosując różne techniki), które dotyczą omawianych „problemów”, śpiewa piosenki, rozpoznaje kompozycje znanych utworów, robi przedstawienia okolicznościowe, baliki, spotkania z ciekawymi ludźmi, uczestniczy w różnych konkursach. Codziennie w świetlicy szkolnej wychowawczynie odrabiają z dziećmi zadania domowe. Jeśli jakieś dziecko wykazuje trudności to ćwiczy się dane zagadnienie, uczy czytać. Dzieci bardzo chętnie same czytają wiersze lub krótkie opowiadania. Bardzo lubią uczestniczyć w odgrywaniu scenek, czasem pokazując, jakie mają własne poglądy, innym razem stają się kimś innym.

Należy również pamiętać o formach pracy z dzieckiem, aby mogło ono pokonać niepowodzenia szkolne i życiowe. Oto  niektóre formy, które sprzyjają w pokonywaniu niepowodzeń szkolnych i są realizowane w pracy w świetlicy: ( przeprowadziłam ankietę wśród 30 wychowawców świetlic szkolnych)
• odrabianie lekcji –– dzieci przy pomocy wychowawcy świetlicy szkolnej odrabiają swoje prace domowe (40% wychowawców stosuje zespołowe odrabianie prac domowych w celu wyrównania braków)
• , stosuje się gry i zabawy dydaktyczne (57% wychowawców)
•   głośne czytanie – ma za zadanie doskonalić technikę czytania, a dopiero później eliminować inne braki(100% wychowawców stosuje w celu wyrównania braków dydaktycznych; 87% wychowawców stosuje w celu wyrównania braków wychowawczych)
•  pogadanka – polega ona na rozmowie nauczyciela z uczniem. Nauczyciel zadając pytania naprowadza dziecko do prawidłowego wnioskowania
(47 % wychowawców uważa, że tego typu zajęcia rozwijają mowę ...