Dodaj publikację
Autor
Joanna Krzemińska
Data publikacji
2015-12-11
Średnia ocena
5,00
Pobrań
164

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia przewidziane dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu (pod postacią dysleksji rozwojowej). Głównym celem jest utrwalanie pisowni wyrazów zawierających "ch" lub "h".
 Pobierz (pdf, 61,9 KB)

Podgląd treści

Konspekt zaj

ę ć korekcyjno- kompensacyjnych z j

ę zyka polskiego

dla uczniów klasy V.

Za

ł o ż enia:

Zajęcia przewidziane jako jedne z cyklu poświęconego utrwalaniu pisowni wyrazów
z „ch” i „h” na jedną godzinę. Dedykowane są uczniom klasy szóstej, uczęszczającym na
cykliczne spotkania terapeutyczne dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu
i pisaniu (pod postacią dysleksji rozwojowej).

Oprócz ćwiczeń utrwalających poprawną pisownię słów z trudnością ortograficzną,

realizowane są zadania wykorzystujące elementy polisensoryczne, usprawniające analizę
i syntezę wzrokową oraz poprawiające grafomotorykę.

Cele:

Na zajęciach uczeń:
- utrwala poprawną pisownię wyrazów z „ch” i „h”;
- pracuje nad usprawnieniem funkcji analizatora wzrokowego, słuchowego, motoryki małej
i dużej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- pracuje nad nawykiem poprawnego zapisu;
- pracuje nad poprawą techniki czytania.

Tok zaj

ę ć :

1. Powitanie:

„Pytaki”

Każdy uczestnik zajęć losuje zdanie do dokończenia; wszystkie zdania dotyczą pozytywów,
które miały miejsce w ostatnim czasie.

2. Rozgrzewka:

„Magiczne pudełko”

Do zamykanego pudełka, wypełnionego kaszą manną, prowadzący wkłada mały przedmiot;
jedne z uczestników zamyka oczy i za pomocą dłoni bada przedmiot w pudełku, opisuje go
tak, aby pozostali uczestnicy mogli odgadnąć, co zostało ukryte; ten, kto odgadnie, zmienia
opisującego i tak do momentu, aż wszyscy będą mieli szansę być opisującym.

3. Zasadnicza część zajęć:

(Omawiając ćwiczenie wprowadzamy uczniów w tematykę zajęć)

„Domino sylabowe”

Uczestnicy otrzymują kafelki z sylabami. Podczas gry dokładają swoje kostki w taki sposób,
aby otrzymać wyrazy zawierające „ch” lub „h”. Nie jest ważne kto wygra, ale to by stworzyć
jak najwięcej słów.

„Zapisz jak najwięcej”

Słowa powstałe w wyniku układania domina zostają zakryte, a zadaniem uczniów jest
odtworzenie jak największej liczby z nich przez minutę. Po upływie wyznaczonego czasu
sprawdzamy poprawność zapisów (zaznaczając kolorem te elementy, które są błędne).
Wspólnie zastanawiamy się nad interpretacją plastyczną słów, która umożliwiłaby łatwiejsze
kojarzenie i zapamiętanie.

„ Słowa palcem pisane”

Każdy uczestnik zajęć otrzymuje tackę, na której znajduje się drobna kasza. Prowadzący
losuje słowa (wszystkie wystąpiły na zajęciach) i prosi o zapisanie ich palcem na tackach.
Jeśli słowo zostało błędnie zapisane, potrząsamy tacką i poprawiamy zapis.

4. Podsumowanie:

„Dziś na zajęciach podobało mi się...”

Każdy uczeń kończy zdanie wymieniając wybrany element. Swoją wypowiedź może krótko
uzasadnić.

mgr Joanna Krzemińska