Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zaj
ę ć korekcyjno- kompensacyjnych z j
ę zyka polskiego
dla uczniów klasy V.
Za
ł o ż enia:
Zajęcia przewidziane jako jedne z cyklu poświęconego utrwalaniu pisowni wyrazów
z „ch” i „h” na jedną godzinę. Dedykowane są uczniom klasy szóstej, uczęszczającym na
cykliczne spotkania terapeutyczne dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu
i pisaniu (pod postacią dysleksji rozwojowej).
Oprócz ćwiczeń utrwalających poprawną pisownię słów z trudnością ortograficzną,
realizowane są zadania wykorzystujące elementy polisensoryczne, usprawniające analizę
i syntezę wzrokową oraz poprawiające grafomotorykę.
Cele:
Na zajęciach uczeń:
- utrwala poprawną pisownię wyrazów z „ch” i „h”;
- pracuje nad usprawnieniem funkcji analizatora wzrokowego, słuchowego, motoryki małej
i dużej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- pracuje nad nawykiem poprawnego zapisu;
- pracuje nad poprawą techniki czytania.
Tok zaj
ę ć :
1. Powitanie:
„Pytaki”
Każdy uczestnik zajęć losuje zdanie do dokończenia; wszystkie zdania dotyczą pozytywów,
które miały miejsce w ostatnim czasie.
2. Rozgrzewka:
„Magiczne pudełko”
Do zamykanego pudełka, wypełnionego kaszą manną, prowadzący wkłada mały przedmiot;
jedne z uczestników zamyka oczy i za pomocą dłoni bada przedmiot w pudełku, opisuje go
tak, aby pozostali uczestnicy mogli odgadnąć, co zostało ukryte; ten, kto odgadnie, zmienia
opisującego i tak do momentu, aż wszyscy będą mieli szansę być opisującym.
3. Zasadnicza część zajęć:
(Omawiając ćwiczenie wprowadzamy uczniów w tematykę zajęć)
„Domino sylabowe”
Uczestnicy otrzymują kafelki z sylabami. Podczas gry dokładają swoje kostki w taki sposób,
aby otrzymać wyrazy zawierające „ch” lub „h”. Nie jest ważne kto wygra, ale to by stworzyć
jak najwięcej słów.
„Zapisz jak najwięcej”
Słowa powstałe w wyniku układania domina zostają zakryte, a zadaniem uczniów jest
odtworzenie jak największej liczby z nich przez minutę. Po upływie wyznaczonego czasu
sprawdzamy poprawność zapisów (zaznaczając kolorem te elementy, które są błędne).
Wspólnie zastanawiamy się nad interpretacją plastyczną słów, która umożliwiłaby łatwiejsze
kojarzenie i zapamiętanie.
„ Słowa palcem pisane”
Każdy uczestnik zajęć otrzymuje tackę, na której znajduje się drobna kasza. Prowadzący
losuje słowa (wszystkie wystąpiły na zajęciach) i prosi o zapisanie ich palcem na tackach.
Jeśli słowo zostało błędnie zapisane, potrząsamy tacką i poprawiamy zapis.
4. Podsumowanie:
„Dziś na zajęciach podobało mi się...”
Każdy uczeń kończy zdanie wymieniając wybrany element. Swoją wypowiedź może krótko
uzasadnić.
mgr Joanna Krzemińska