Dodaj publikację
Autor
Angelika Rutkowska
Data publikacji
2015-12-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
460

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykładowe zestawy gotowych ćwiczeń.
 Pobierz (doc, 47,0 KB)

Podgląd treści


ZABAWY I ĆWICZENIA UŁATWIAJĄCE DZIECKU
NAUKĘ CZYTANIA I PISANIA

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE RĘKĘ DO NAUKI PISANIA :
1)- Zabawy z piłką, balonem, woreczkiem... - podrzucanie, łapanie, toczenie;
- rzuty do celu (piłeczek, kulek papierowych itp.);
- ubieranie się, rozbieranie, układanie ubranek, przenoszenie ich;
- naśladowanie ruchów innych osób, ich mimiki, czynności precyzyjnych (zabawa w "lustro");
- ćwiczenia równoważne, zabawy bieżne, skoczne, z woreczkami, piłkami, obręczami...;
- rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku;

2)Budowanie, zabawy konstrukcyjne z klocków (drewnianych, plastikowych),konstruowanie prostych modeli przestrzennych najpierw wg wzoru, a następnie bez wzoru, nakładanie na wzór, mozaiki, loteryjki;
3.Nawlekanie koralików,- tworzenie kompozycji przestrzennych z różnego rodzaju materiałów - koralików, klocków, tasiemek, patyczków, wełny itp.; od dużych do coraz drobniejszych dziurek. Baw się razem z dzieckiem, stwórz rytmiczny ciąg elementów i zachęć by zrobiło taki sam.
4)Wyszywanki bez igły lub z igłą. Możesz stworzyć własny model za pomocą kartonu, narysuj wzór i przekłuj dziurki. Daj dziecku różnokolorowe sznurówki i zaproś do zabawy.
5)Tworzenie literek z kolorowych pinezek na tablicy korkowej.

6)Rysowanie leniwej „ósemki”. Poproś dziecko, aby rysowało kształt „ósemki” w powietrzu z wyciągniętym kciukiem przed sobą lub na kartce bez odrywania ręki.

7)Układanie:obrazków z 6-10 części. Wspólnie z dzieckiem potnijcie, np. pocztówki wg linii pionowych, poziomych, ukośnych, a następnie poproś dziecko, aby je złożyło. Można rozpocząć zabawę od układania ze wzorem (zapasowa pocztówka), a następnie samodzielnie. Przechodzimy od prostych 1-elementowych do bardziej złożonych obrazków; puzzli przechodząc systematycznie od dużych do coraz mniejszych. Większe rozmiary mogą oczywiście składać się z większej ilości części, natomiast bądź ostrożny z małymi elementami. Najpierw sprawdź, z czym Twoje dziecko sobie radzi;
układanie kompozycji wg wzoru, nakładanie na wzór, mozaiki, loteryjki;
odtwarzanie wzorów z pamięci (z różnego rodzaju materiałów - klocków, patyczków, ilustracji, stempli...);
układanie rozciętych ilustracji (pocztówek, zdjęć, liter, cyfr...) wg wzoru i bez niego;
własne kompozycje z różnego rodzaju materiałów (przyrodniczych, papierowych, drewnianych - tematycznych i atematycznych);

8)Wycinanie:
cięcie papieru po narysowanej linii prostej (paseczki, trawka, dróżki, deszczyk), falistej (chmurki, fale), a następnie bez narysowanych linii;
po śladzie prostych przedmiotów, figur geometrycznych, np. ze ścinków materiałów o różnej fakturze;
z gazet czy reklam obrazków, a następnie naklejanie ich na karton.
9)Kreślenie dużych swobodnych ruchów:
-wodzenie palcem po wzorze
-odtwarzanie wzoru na dużych arkuszach jedną ręka w powietrzu, na dywanie
przy użyciu obu rąk jednocześnie, np. w kształcie torów kolejowych, fal, okien, ślimaków.

Masażyki :

,,Tędy płynie rzeczka” - wykonujemy masażyk na plecach dziecka

Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder ...